  • Data: 2010-04-10 11:39:37
    Temat: Re: śmierć wspólnika spółki cywilnej - a tresc umowy spolki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 10 Apr 2010, Kane wrote:

    > Z materialow ktore znalazlem wywnioskowalem ze wystarczy odpowiedni zapis w
    > umowie spolki (lub aneksie do niej) w ktorym nalezy okreslic ze w przypadku
    > smierci jednego z wspolnikow na jego miejsce wchodza spadkobiercy. Ale jak
    > to zapisac ? Moge wskazac konkretnego spadkobierce sposrod tych ustawowych
    > ? A moze trzeba wskazac po prostu wszystkich

    A Kodeks Cywilny czytałeś?
    *ZAWSZE* przeczytaj przepisy - komentarze swoją drogą, ale komentarze
    *nie są* obowiązującym prawem!

    Spadek to jest prawo do *majątku*, z rozporządzaniem jest nieco
    gorzej, ale jest przepis szczegółowy:

    _117.html
    +++
    Art. 872
    Można zastrzec, że spadkobiercy wspólnika wejdš do spółki
    na jego miejsce.
    W wypadku takim powinni oni wskazać spółce jednš osobę,
    która będzie wykonywała ich prawa.
    Dopóki to nie nastšpi, pozostali wspólnicy mogš sami podejmować
    wszelkie czynnoœci w zakresie prowadzenia spraw spółki.
    ---

    Z góry mówię, że nigdy nie analizowałem korelacji między tym
    przepisem a:
    +++
    Art. 1027
    Względem osoby trzeciej, która nie roœci sobie praw do spadku z tytułu
    dziedziczenia, spadkobierca może udowodnić swoje prawa wynikajšce
    z dziedziczenia tylko stwierdzeniem nabycia spadku albo zarejestrowanym
    aktem poœwiadczenia dziedziczenia.
    ---

    Chodzi o to, co prawda przepis 872. nakazuje uznać wolę spadkobierców,
    ale żyjący wspólnicy nie mają obowiązku honorowania ich woli
    "na oko" - niech przyniosą poświadczenie dziedziczenia.
    A przynajmniej tak mi wychodzi.

    > Spolka w takim wypadku zachowuje swoj byt i dziala nadal (NIP itp, jedynie
    > aktualizacje trzeba zrobic) ale nie bardzo rozumiem kwestie tego spadku:
    > spadkobiercy wchodza do tej spolki OD RAZU

    *Majątek* otrzymują od razu.
    Ale *rozporządzać nim* nie bardzo mogą.

    > wspolnikow - bez oczekiwania na przeprowadzenie spadku itp ? Firma moze
    > dzialac z dnia na dzien bez zadnych komplikacji tak ?

    Czytaj przepis ;)

    > Reasumujac: jak ując taką sprawe w umowie spolki ?

    Nie bardzo widzę aby dało się zapisać kto ma być wykonawcą "w imieniu",
    będą musieli to zrobić spadkobiercy.
    Jak widać, postanowienie o nabyciu spadku raczej potrzebne nie jest
    (aby mogli wybrać reprezentanta), poświadczenie wystarczy.
    Czyli po prostu zapisać że "w razie śmierci wchodzą spadkobiercy"

    pzdr, Gotfryd