    Newsgroups: pl.pregierz,pl.soc.prawo
    Date: Fri, 7 Jun 2013 23:22:47 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: smieciowe hahahaha

    On Thu, 6 Jun 2013, hiki o! wrote:

    > Moze lepiej byloby: gmina za darmo odbiera posortowane smieci.

    I w tę stronę zaczęło iść, piszę o własnej okolicy.
    Ograniczeniem była mała gęstość pojemników na sortowane śmieci.
    Stopniowe zwiększanie ich gęstości byłoby lepszą drogą do
    uzyskania "efektu sortowania", *również* wliczając wybieranie
    co lepszych kąsków przez przeszukiwaczy śmieci (pod kątem
    metali kolorowych), bo w sumie chodzi (podobno) o efekt globalny.

    > Reszta bez zmian.

    Jakoś tak.

    > A tak? Pare zlotych wiecej zaplace za niesortowane.
    >
    > Dla mojej wygody - nie bede sortowac.

    To nie tylko kwestia wygody - na dzień dobry, to IMO kwestia
    braku jasności.
    Primo, o ile wiem, wedle ustawy, w odróżnieniu od *powszechnej*
    dotychczasowej praktyki zapewnienia pojemników przez odbiorców
    śmieci "w cenie usługi", teraz "pojemnik jest sprawą dostawcy".
    Czyli wedle prawa *nie może* być pokryty z opłaty/podatku (czyżbym
    się mylił? :>), śmiecący albo płaci za 4x tyle pojemników, albo
    co gorsza płaci za pojemniki jednorazowe, a wszelkie próby
    "ulepszenia" sprawy przez gminy (np. poprzez wstawienie do
    umowy z firmą odbierającą śmieci wymogu zapewnienia
    własnych pojemników) mogą się skończyć zarzutem niegospodar-
    ności. I być może sprawa nie wyskoczy "zaraz", a za trzy
    lub pięć lat, jak po przebrnięciu przez postępowanie
    administracyjne sprawy dotrą do sądów.
    Secudo, to kwestia "kar" za niesortowanie.
    Jak ktoś ma ponieść dodatkowe koszty sortowania (owe
    pojemniki), fatygować się, a na koniec dopłacić (pewnie
    z odsetkami) do "kosztu niesortowanego", to nie wymaga
    wyjaśnień dlaczego ma w wiadomym miejscu wersję
    z sortowaniem.

    pzdr, Gotfryd