  • Data: 2022-09-01 18:26:10
    Temat: Re: ryby
    Od: Shrek <...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    >>> 1 Gy zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia nowotworu:
    >>> https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.eleme
    nt.baztech-c2628143-b445-471b-9ba8-b4ac8ff2f541/c/Lu
    kowiak.pdf

    > Ale zdaje się LNT nie dotyczy ukatrupienia

    Odpowiadam na o co napisał olin. Jak dla mnie 10 grejów jest o wiele
    bardzej niż 10 razy szkodliwe niż 1 grej, więc nawet jakby to
    ektrapolować od dużych dawek to nie wychodzi liniowo.

    > Jeśli będziemy rozpatrywać przyrosty dawek,
    > gdzie dawka większa nie zamienia delikwenta od razu w zupę, to taka
    > liniowa zależność jest chyba jednak prawdziwa.

    No właśnie niebardzo, bo szkodliwość niskuch dawek nie została
    udowodniona empirycznie a została ekstrapolowana z tych dużych, których
    szkodliwość jest znana.

    > Przecież LNT twierdzi właśnie powyższe.

    Co twierdzi? Że niskie dawki nie są szkodliwe a wręcz empirycznie
    dowiedzono, że korzystne? No nie.

    > Spór wokół LNT dotyczy ZCW
    > bardzo niskich dawek w okolicach dawek tła i poniżej.

    W zasadzie to nie ma sporu, bo nikt już tego twierdzenia (o szkodliwości
    bardzo niskich dawek) nie popiera. Zaszłość hist(e)ryczna. Po prostu za
    duży był "konsensus naukowy" żeby teraz wprost powiedzieć - dobra,
    myliliśmy się (a w zasadzie to celowo was straszyliśmy). BTW - coś mi to
    przypomina;)

    > Tam nie ma jak
    > tego zweryfikować z oczywistych powodów, bo raz, że nie ma jak
    > wyeliminować promieniowania,

    E tam. Promieniowania słonecznego też się nie da wyelimunować a nikt się
    nie wygłupia z tym, że każda ilość szkodzi. Tak samo żelaza, magnezu,
    czy innych mikroelementów. W dużych ilościach potrafią zabić, nie ma jak
    ich całkowicie wyeliminować niedobory powodują objawy kliniczne. Cała
    teoria LTN jest po prostu z upy wzięta.

    > Niemniej jeśli przyjmiemy hipotezę dot. ewolucji
    > jako słuszną, to trudno domniemywać, że taki ewolucyjny mechanizm jest
    > jakoś selektywny nie powodując też np. nowotworów. W końcu mutacje są
    > przypadkowe. Ewolucyjnie/gatunkowo promieniowanie będzie raczej
    > korzystne w małych dawkach, ale osobniczo to chyba raczej nie.

    Ale po pierwsze promieniowanie jonizujące (w ekstremalnie małych
    dawkach) nie jest głowną przyczyną mutacji. Po drugie ewolucja działa w
    zupełnie innej skali - miliony pokoleń, miliardy osobników. Szansa
    wystąpienia negatywnej mutacji akurat u ciebie jest - no po prostu jest
    niezmierzalna.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!