    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 15 Oct 2012 09:16:40 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: rozdaje mój nr tel

    On Sun, 14 Oct 2012, katastrofa wrote:

    > "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote
    > jako notatka osobista do wykasowania nie zmuszę, (ale poprosić mhę hę?)

    Oczywiście.
    Zawsze można, skarbówki z tego często korzystają ;)
    ("prosząc" podatników o dane, których ci nie mają ustawowego obowiązku
    dostarczać, ale skoro sami chcą... :D)

    > ale do nieudostepniania z notatki osobistej chyba mogę?

    Przyznam, że tu jest zagwozdka, jeśli chodzi o zakres.
    Publikacji niemal na pewno "oczywiście" (znaczy oczywiście można
    zakazać).
    Ale przekazywanie takich danych osobno, jednostkowo, ustnie, na piśmie
    ale nie w postaci elektronicznej, już pod ustawę o ochronie danych nie
    podlega.
    Cytat (z ustawy):
    +++
    2. Ustawę stosuje się do przetwarzania danych osobowych:
    1) w kartotekach, skorowidzach, księgach, wykazach i w innych
    zbiorach ewidencyjnych,
    2) w systemach informatycznych, także w przypadku przetwarzania
    danych poza zbiorem danych.
    ---

    Oczywiscie nie wyklucza to możliwości ochrony na podstawie *innych*
    przepisów, ale na mój gust lepiej by było użyć właściwego określenie
    podstawy ochrony. Znaczy nie powoływać się na "ochronę danych".

    > sąsiadka nie ma żadnych roszczeń, najwyżej ma misję.

    Nie do tego zmierzałem:

    > Trzeba ne mieć taktu

    ... mowa przecież nie o ocenie etycznej.
    Idzie o to, że sąsiad to jest ktoś, kto może mieć takie roszczenia,
    i mogą one powstawać w sposób naturalny.
    To, że (roszczeń) dziś nie ma, nie znaczy że nie mogą pojawić się
    w przyszłości.
    IMVHO, "nakaz wymazania telefonu" dla sąsiada jest nieegzekwowalny,
    znaczy (IMVHO) nie da się skutecznie nakazać "zniszczenia wszystkich
    kartek na których sąsiad ma mój numer telefonu"; nawet pomijając kwestię
    podflejmu obok, czyli tego że może ten numer zwyczajnie pamiętać.

    Miałem na myśli coś takiego: ustawodawca nie może tak wot a priori
    wziąć i "profilaktycznie" zakazać wszelkiej postaci trzymania
    danych. Oznaczałoby to bowiem ochronę dla przestępców.
    Załóż, że trafi Ci się sąsiad, który Cię zalał, i on w sądzie
    występuje: "ale ten pan ma moje dane nielegalnie, po prawdzie
    odszkodowanie zapłacę, ale niech on idzie siedzieć za dane".

    > podawać czyjś numer prywatny, który sie uzyskało od tej osoby.

    Oczywiscie.
    Ale na mój gust, prędzej można się tu doszukać naruszenia DÓBR
    OSOBISTYCH, a nie danych osobowych.
    Fakt, że akurat te dane służą do naruszania prywatności (a przynajmniej
    tak to opisujesz), nie powoduje że naruszenie dotyczy "danych".
    Chyba Olgierd pisywał czasami "w tym temacie", ale od czasu
    powyłączania części serwerów coś cicho siedzi (nie czyta?)
    Dla porządku - przepis o "dobrach" jest Kodeksie cywilnym:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    ...sprawdź art.23 i art.24
    Zwróć uwagę, że ten przepis ustanawia TYLKO ochronę cywilnoprawną.
    Po polsku - z tego przepisu można żądać odszkodowania lub
    zadośćuczynienia, nie można żądać ukarania.

    > Gdybym uznała powody podać czyjś numer

    OK, ale jeszcze raz - jak rozumiem dyskusja nie jest o etyce.
    Idzie wyłącznie o to czy sąsiadka ma prawo do "dawania numeru",
    a jeśli nie, to czy da się tego prawnie zabronić.

    Na razie mi wychodzi tak:
    - szukasz drogi poprzez ustawę o danych osobowych
    - a tam takiej nie widać.

    Dobrze mi wyszło?

    pzdr, Gotfryd