    From: "witek" <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo do "lekarza"
    Date: Tue, 3 Jul 2007 11:03:16 -0500

    "KrzysiekPP" <j...@n...ceti.pl> wrote in message
    news:MPG.20f490145a4fcc95989a27@news.task.gda.pl...

    > Cześć
    >
    > Jak to jest teraz ze studentami ... czy na podstawie tego, ze studiują
    > mają prawo do swiadczen medycznych na podstawie legitymacji, czy
    > korzystają z ubezpieczenia rodziców ?

    Korzystają z tego, że są ubezpieczeni przez rodziców.
    Bycie studentem upoważnia do wybrania dwóch lekarzy pierwszego kontaktu.
    Jednego w miejscu studiowania, drugiego w miejscu zamieszkania w okresie
    wakacji.

    Chodzi o osobę pełnoletnią. Kolegę
    > własnie wywalili z przychodni na podstawie tego, ze legitymacja
    > "działa" tylko w roku, a nie w wakacje. Nie ma przy sobie dowodu
    > ubezpieczenia, tj. ksiazeczki rodzinnej, bo została w domu, dosc daleko
    > od Krakowa, a poza tym jest na niej jeszcze inne jego rodzenstwo. Co on
    > własciwie moze zrobic poza pójsciem wieczorem na pogotowie ? Tam
    > przeciez tez kazą mu zapłacic ...

    złożyć skargę do NFZ na działanie przychodni.
    Przychodnie robią to celowo bo NFZ płaci im 9/12 sładki a 3/12 przychodni w
    miejscu zamieszkania, dlatego w czasie wakacji studenci nie są mile
    widziani, chociaż jeżeli ma tam wybranego lekarza to przychodnia nie ma
    prawa odmówić mu pomocy.
    Ja w takim przypadku zawsze prosiłem pielęgniarkę o telefon bo musze
    zadzwonić na pogotowie.
    Jeżeli odmówi ci telefonu w celu wezwania pomocy, to proponuję zadzwonić od
    razu na policję.
    To tak celem postraszenia. Zwykle po czymś takim bardzo szybko znajduje się
    kierowniczka przychodni z którą rozmawia się już zdecydowanie inaczej.