  • Data: 2007-01-25 11:41:35
    Temat: Re: prawo autorskie a wizerunek
    Od: g...@p...name szukaj wiadomości tego autora

    Trzeba odróżnić samo zdjęcie od prawa do wizerunku.

    1. wizerunek, jest dobrem osobistym, chronionym przez przepisy
    szczególne ustawy o prawie autorskim i prawach pokrwnych (art. 81 i
    82). Co do zasady rozpowszechnianie wizerunku wymaga zgody autora,
    chyba że osoba ta ("model") otrzymała wynagrodzenie za pozowanie, lub
    jest osobą powszechnie znaną, lub znalazła się na fotografii
    (obrazie) jako szczegół większej całości. Bez zgody autora można
    mu zrobić zdjęcie, nie można więc - co do zasady - go
    rozpowszechniać. Można się ewentualnie zastanawiać, czy jeśli
    zrobił z tego "komiks" to jak daleko była ta ingerencja. Innymi
    słowy, jeśli na owym komiksie nie da się rozpoznać przwdziwego
    wizerunku, to raczej nie będzie trzeba zgody do rozpowszechniania
    takiego komiksu.

    Zawodnik nie musiałby wyrażać zgody, jeśli byłby powszechnie
    znaną osobą (powszechność może też dotyczyć jakiegoś mniejszego
    obszaru niż cała IV RP, np. powszechnie znany w mieście, a w miescie
    będzie rozpowszechnianiy ten wizerunek).

    Wyłączenie koniecznośći uzyskania zgody os. powszechnienie znanej,
    nie dotyczy jednak komercyjnego wykorzystanai wizerunku.

    2. zdjęcie, jak wskazano wyżej, może być zrobione co do zasady bez
    zgody modela (ewentualnie mogły by tu wejść ogólne przepisy o
    ochronie dóbr osobistych, ale bardziej jako prawo do prywatności).
    Zgodę trzeba miec tylko na rozpowszechnianie. Jeśli autor zdjęcia ma
    zgodę na wykonanie zdjęcia i na jego rozpowszechnianie, to w zasadzie
    może robić z tym zdjęciem co mu się żywnie podoba. Może więc z
    niego zrobić np. komiks, co kolwiek to jest. Ewentualnie tylko
    przerobienie zdjecia na jakąś karykaturę (o ile nie było to
    wcześniej uzgodnione) może wpływać na roszczenia z tytułu
    bezprawnego naruszenia dóbr osobistych)

    GJP
    http://ip.pacek.name