    From: "Bogen" <Bogen07@tnij_to_poczta.fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: policja po cywilnemu
    Date: Sat, 28 Aug 2004 14:09:50 +0200

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości
    news:cgprb4$a9s$1@news2.ipartners.pl...
    > OK

    Widac albo mylisz zwykle legitymowanie z zatrzymaniem osoby, albo sie nie rozumiemy

    > ...a policjant wylegitymować.

    Ogolnie tak( bedac nieumundurowanym)

    > Nic z tego. To już by było przekroczenie uprawnień policjanta. Wezwać
    > mnie do zatrzymania - może. Zadbać o własne bezpieczeństwo (ręce z
    > daleka od kieszeni itepe) też może. Ale nie ma prawa bawić się w Rambo
    > czy innego Brudnego Harry'ego - obywatel ma swoje prawa (m.in. do godności).

    Zapewniam Cie ze ma takie prawo.
    Wszysko zalezy od sytuacji.
    Naturalnym jest ze nie bedzie " kladl" na ziemi sprawcy wykrocznia , choc i takie
    sytuacje bywaja.
    Tak na marginesie zapoznaj sie z przypadkami uzycia srodkow przymusu bezposredniego
    przez policjantow, a zwlaszcza czesc o uzyciu sily fizycznej

    > Ktoś się za dużo amerykańskich filmów naoglądał...

    Nie ktos pracuje kilka lat i wie co mowi
    Bez urazy ale poczytaj przepisy regulujace prace policji
    np.
    http://www.przepisy.e-box.pl/prawo/90_70_409.htm
    http://www.przepisy.e-box.pl/upload/spb_djk.htm

    > W Polsce nie
    > informuje się o przysługującyh prawach w trakcie legitymowania ani nawet
    > obezwładniania, skuwania itepe.

    Nie mnie analizowac jak jest a jak powinno byc.
    Ja pisze jak mowia przepisy.

    > ZATRZYMANIA??
    >
    > A niby z jakiej paki? Formalne zatrzymanie musi mieć jakiś powód.

    To chyba logiczne ze bez powodu Cie nie zatrzyma:))))

    > Przy czym "Stój! Policja!" i następujące po tym np.
    > wylegitymowanie/przeszukanie danej osoby takim zatrzymaniem nie jest.

    Troszke plywasz/
    Oczywiscie ze ww. czynnosci nie za zatrzymaniem.
    Z ta roznica, ze legitymowanie nie jest czynnoscia procesowa a przeszukanie jest.

    > Inaczej ten protokół trzeba by wypełniać przy każdej np. rutynowej
    > kontroli dokumentów przez drogówkę.

    legitymowanie,wypisywania MKK . kontrola pojazdu, nie sa zatrzymaniem osoby( w sensie
    procesowym).
    Tu sie chyba zgadzamy.:)

    > A przypominam, że cały czas mówimy o sytuacji, w której
    > najprawdopodobniej zaszła jakaś pomyłka, która zostanie wyjaśniona w
    > momencie choćby sprawdzenia dokumentów (spokojny obywatej idzie
    > sobie/jedzie sobie, a ty nagle patrol wyskakuje i żąda zatrzymania się).

    I masz to zrobic. Zatrzymac sie i wykonywac polecenia.
    Nawet jesli bedzie to zwiazane z polozeniem sie na ziemi!!

    > Ale nie WSZYSTKIE - a i sam policjant nie może nadużywać nadanej mu
    > przez społeczeństwo warunkowej władzy.

    Jej nie wszyskie nie wszyskie .............to naturalne.
    Mowimy o interwencjach policji, czyli polecaniach zgodnych z litera prawa a ktore
    ludzie zle interpretuja i sa pozniej problemy.
    bogen