    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 13 Jul 2013 17:19:20 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: pobicie, czy obrona?
    <51ddccc4$0$1229$65785112@news.neostrada.pl> <krlh8d$ela$1@dont-email.me>
    <51df13bb$0$1455$65785112@news.neostrada.pl> <krn9fo$gua$2@dont-email.me>
    <51df37ce$0$1446$65785112@news.neostrada.pl>
    <krndqf$3hp$1@node2.news.atman.pl>
    <51df4480$0$1263$65785112@news.neostrada.pl>
    <kroc51$u90$1@node2.news.atman.pl> <krod0o$he4$1@node1.news.atman.pl>
    <krodvd$i8s$3@node1.news.atman.pl> <kroh4f$3ns$4@node2.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1307121647340.920@quad> <krpap9$hqm$1@node1.news.atman.pl>
    <krq2dj$as5$2@node1.news.atman.pl>
    <51e096dc$0$1468$65785112@news.neostrada.pl>
    <krr9tq$gg5$2@node1.news.atman.pl> <krra4l$h3s$1@node1.news.atman.pl>
    <krrb16$qe1$4@node2.news.atman.pl> <krrc48$iv1$1@node1.news.atman.pl>
    <krrcnn$jn0$1@node1.news.atman.pl>

    On Sat, 13 Jul 2013, hiki o! wrote:

    > I teraz wszyscy niemal bronia biednego chuligana, a wieszaja psy na dziadku.
    >
    > Dlaczego?

    Nie wiem czy zauważyłeś, ale na razie nie stwierdziłem dyskusji
    w kwestii "złego prawa" (znaczy zarzutu, że skutek jest jak wyżej,
    tak jak bywa np. przy dyskusjach nad "doręczeniem zastępczym").
    Proste wciśnięcie faktów w ramy przepisów, które działają jak
    działają.
    Subiektywne odczucia każdego z osobna (w kwestii "to tamten
    zaczął") to jedno, usiłowanie wciśnięcia znanych faktów
    w "skutki prawne" to drugie.
    Usiłowałem już wyciągać analogie do wypadków drogowych,
    "tamten miał ciągłą linię", "tamten miał się zatrzymać"
    i podobnych.

    Zrób inaczej - gdzieś obok była dyskusja nad kwestią
    "przerwania ataku" (przez kopiącego).
    Odnieś się sam - czy "atak" *był* przerwany czy nie?

    Jeśli był, to co mogło być powodem wyjścia z kijem,
    skoro WEDŁUG PRAWA odwet jest niedopuszczalny?
    (przypominam, że jak dotąd nie skrytykowano faktu,
    że prawo nie przewiduje odwetu, przynajmniej bezpośrednio).

    Faktem jest, że na upartego mogłyby istnieć "źródła ataku
    kijem" co do których można by w prawie szukać dziur
    do legalizacji użycia kija.
    IMO w rachubę wchodzą ze dwa:
    - podżeganie przez kopiącego
    - zatrzymanie obywatelskie, JEŚLIBY celem było zatrzymanie
    kopiącego (a nie przyłożenie mu kijem)

    Czy wychodzi Ci, że któreś pasuje?

    Bo mi nie bardzo... może jest jeszcze jakaś inna interpretacja?

    > Czyzby obroncy chuligana

    Moment, moment.
    Zbyt wiele razy obrywałem "za całokształt" tylko dlatego,
    że w dyskusji (np nad podatkami) wskazywałem *jakie są
    przepisy* (a nie czy IMVHO to jest dobry pomysł), abym
    nie miał w tym momencie zaprotestować :>

    Dodam również, że dopuszczalność pewnej miary "odwetu"
    cieszy się pewnym poparciem społecznym, i to w każdym
    społeczeństwie.
    W niektórych systemach takie wsparcie jest (lub przynajmniej
    było), i to aż do szczebla wendetty, czyli dopuszczalności
    zabójstwa w odwecie.
    Ale w aktualnym prawie (polskim) "wsparcia" nie znajduje.
    Zdaje się ze w orzecznictwie tym bardziej.

    Trzymając się przykładu, sądzę że znaczna większość
    byłaby za dopuszczalnością obicia kijem awanturnika,
    niezależnie od "politpoprawności" :>, przynajmniej
    jakby chodziło o ich drzwi, nie wyłączając osób które
    mają "służbowe" poglądy przeciwne :P
    Ba, przypuszczalnie ów awanturnik *sam* byłby za
    tą wersję, jakby chodziło o *jego* drzwi :> (ktoś
    sądzi że nie?)

    Ale "prawo nie przewiduje".
    Napasć z użyciem narzędzia... czy coś innego można
    użyć do wyjaśnienia?

    > jakos poczuwali sie do roli chuligana? Ze przeciez
    > gdybym ja kopal w drzwi, dzwonil domofonem, byl pijany i sie awanturowal to

    ...byłbyś kolejną "mniejszością" której przysługuje ochrona :P

    > serio, brak leczenia zaburzen jakichkolwiek uprawnia do eutanacji?
    >
    > zmienili cos ostatnio w naszym prawie?

    Nic nie zmienili.
    Ale karna odpowiedzialność jest za to, czego sprawca "mógł się
    spodziewać".
    Trudno oczekiwać, abyś się spodziewał że osoba która wychodzi
    z kijem "do dyskusji" jest zagrożona zawałem, nawet, jeśli
    jesteś sprawcą tego wyjścia.

    Oczywiście nie zmienia to sprawy bicia po obezwładnieniu.

    pzdr, Gotfryd