  • Data: 2008-10-26 19:07:11
    Temat: Re: odpowiedzialność za antenę TV SAT ?
    Od: l...@v...pl szukaj wiadomości tego autora

    PRZYPOMNĘ PYTANIE:
    - na jakiej podstawie odpowiada właściciel anteny TV SAT w przypadku:
    a) urwania się anteny poprawnie zamontowanej na skutek SIŁY WYŻSZEJ ?
    b) urwania się anteny źle zamontowanej (bez wystąpienia siły wyższej) ?

    Czy są to przepisy Kodeksu Cywilnego ?

    Pytam albowiem moja spółdzielnia jest zdania, iż abym odpowiadał muszę podpisać
    oświadczenie.

    Ja ............................... zamieszkały w Częstochowie przy
    ulicy ............................ oświadczam,że antena
    satelitarna/internetowa została zamontowana przeze mnie na elewacji
    budynku w sposób nie stwarzający zagrożenia dla osób postronnych i
    nie powodujący uszkodzeń elewacji.Biorę pełną odpowiedzialność za
    wszelkie zdarzenia wynikłe w trakcie eksploatacji anteny a w
    szczególności:
    uszkodzenia elewacji,ewentualne szkody spowodowane oderwaniem się
    anteny np.podczas wichur,nawałnic itp. i zobowiązuje sie do
    usunięcia szkód na własny koszt.

    MOJE UWAGI
    Wg. mnie nie można przypisać mi winy z 415 k.c. bo montaż wykonany został
    zgodnie ze sztuką (zakładamy to), zatem moim zdaniem odpowiedzialność na
    zasadzie winy przy sile wyższej nie wchodzi w grę, bo nie ponoszę winy w tym, że
    anomalia pogodowa wystąpiła i np. urwała mi balkon z anteną

    Jeśli chodzi o 433 k.c. odpowiedzialność na zasadzie ryzyka, również przy VIS
    MAIOR jestem zwolniony, "Za szkodę wyrządzoną wyrzuceniem, wylaniem lub
    spadnięciem jakiegokolwiek przedmiotu z pomieszczenia jest odpowiedzialny ten,
    kto pomieszczenie zajmuje, chyba że szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo
    wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą zajmujący
    pomieszczenie nie ponosi odpowiedzialności i której działaniu nie mógł zapobiec."

    Zatem w przypadku SIŁY WYŻSZEJ - jeśli nie przypisze mi się winy, nie odpowiadam
    na zasadzie ryzyka. Jak więc traktować OŚWIADCZENIE jakie teoretycznie mogę
    złożyć w spółdzielni ?

    Moim zdaniem spółdzielnia chce wprowadzić pozakodeksową odpowiedzialność na
    zasadzie ryzyka - odpowiedzialność "za pogodę" czy można to zrobić poza ustawą i
    nie w ramach umowy - bo spółdzielnia nie umawia się, że odpowiadam na podstawie
    oświadczenia tylko względem jej majątku ale względem wszystkich osób !!!