    Date: Sat, 26 Jun 2010 16:09:55 +0200
    From: Jan <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odebranie praw rodzicielskich - czy mozliwe?

    Maria pisze:
    Oststnio
    > zapowiedziala, ze nie pozwoli mu widywac sie z dzieckiem dopoki nie
    > wyproadzi sie z domu i nie wynajmie sobie mieszkania. Ponadto wiaz
    > odgraza sie, ze wystapi do sadu o odebranie praw ojcowskich pod
    > pretekstem, ze syn nie bierze udzialu w wychowaniu dziecka.
    > Syn bardzo przezywa te sytuacje, staly stres zaczyna sie niekorzystnie
    > odbijac na jego zdrowiu. Czy w sytuacji jaka opisałam matka dziecka ma
    > szanse na to by synowi odebrac prawa rodzicielskie? Zaznaczam, ze syn
    > dzwoni z pytaniem o dziecko kazdego dnia, stara sie byc pomocny nie
> [...]

    W opisanej sytuacji matka nie może sama ograniczać wizyt ojcu dziecka.
    Wizyty te muszą być wcześniej rozsądnie ustalane z matką i realizowane
    zgodnie z orzeczeniem sądu. Jednak zdarza się, że alimenty są wpłacane
    "do ręki", na co nie ma świadków ani dokumentów, lub jeśli nawet są
    płacone przelewem na konto rodzica, który sprawuje opiekę nad dzieckiem,
    ale bez wyraźnego wskazania, że są to alimenty za określony miesiąc,
    może to być w razie czego uznane przez sąd jako niedopełnienie obowiązku
    alimentacyjnego i tylko jako darowizna na rzecz dziecka. W związku z
    charakterem relacji Pani syna z matką dziecka, sugerowałbym wizytę u
    specjalisty od spraw rodzinnych.