    Date: Thu, 18 Nov 2010 15:53:06 +0100
    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: obowiazek doreczenia faktury

    W dniu 18-11-2010 14:12, Andrzej pisze:
    > "Maddy"<m...@e...com.pl> napisał w

    > Opierając się na takim założeniu, po co więc w ogóle zmieniać termin
    > płatności na fakturze, jeśli wystarczy umówić się z odbiorcą (nawet
    > pisemnie), że może on zapłacić po terminie dłuższym, niż wymieniony na
    > fakturze? Albo w ogóle tej daty na fakturze nie podawać.

    Niektórzy muszą mieć na fakturze. Bo tak.
    Plus standardem jest, ze programy do faktur wymuszają jakiś termin
    płatności. Im tańszy, tym niej elastyczny.

    > A ma to jakiś sens?

    Oszczędność czasu i papieru.

    > Klient dostaje KP z kasy, więc to stanowi dowód dokonanej zapłaty.

    Nie mam kasy, nie mam pod ręką druczków KP. Raz na ruski rok ktoś płaci
    gotówką.
    Zrobiłam tak. Złamałam prawo? Jakie?
    I przede wszystkim - co mi za to grozi? Jakie są konsekwencje tego czynu?

    > W takim wypadku niczego nie skreślasz i niczego nie poprawiasz, tylko
    > dopisujesz, a to jest różnica.

    A co z fakturami drukowanymi z opisem "Oryginał/Kopia" na których po
    wydruku skreśla się jedno z tych słów?
    Jeżeli nie wolno dokonywać skreśleń - żadnych skreśleń - to taka
    praktyka jest niezgodna z przepisami.

    A co mam zrobić, gdy dostanę dwa egzemplarze, identyczne, na każdym
    "oryginał/kopia" i nic nie skreślone? Wołać o korektę?
    Wystawić notę korygująca? A do którego egzemplarza?

    > Podsumowując - prześledziłem google pod kątem skreśleń i poprawek na
    > fakturach własnych czy obcych i nie spotkałem się z żadną interpretacją czy
    > informacją, że jest to dozwolone.

    A że nie jest?

    W linkowanym przez Ciebie artykule stało jak byk, że nie wolno niczego
    _dopisywać_.
    Nie zastanowił Cię taki sąd kategoryczny?

    Jak się wystawia fakturę ręcznie wypisując druczek, to skąd wiadomo, co
    dopisano później? I jak określić co "napisano" a co "dopisano". Jakiś
    limit czasowy jest?
    Np. pan mechanik wypisuje fakturę, ja ją biorę do ręki (czyli została
    wprowadzona do obrotu) wychodzę, wracam za chwilę bo sprawdziłam ją po
    drodze, mówię "a nie wpisał Pan daty", oddaję, on wpisuje datę, biorę
    fakturę, wychodzę, nazajutrz odliczam z niej VAT.
    I oboje jesteśmy przestępcami?

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813