  • Data: 2024-07-09 02:05:55
    Temat: Re: obostrzenia
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2024-07-08, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Ale kwiat z naczelnym naukofcem już tak.

    > Na jesieni - jak robi się zimno i wilgotno.

    Ja tam widzę okolice lipca-sierpnia. Weź, na tym wykresie co linkowałeś,
    włącz 3-day average, to się wykres pogrubi i można zobaczyć kiedy
    zaczynają rosnąć przypadki.

    > NIe lubią. I nawet wiadomo czemu.

    > Robi się po prostu zimniej i wilgotniej, więc wirusy dłużej utrzymują
    > się "żywe" w powietrzu. Przecież to nie jest tajemnica.

    Jakby to miało statystycznie jakieś znaczenie to może. Ale zdaje się nie
    ma. Pierwszy link z brzegu:
    https://www.healthline.com/health-news/how-long-is-t
    he-coronavirus-infectious-when-its-in-the-air

    A new study found the coronavirus loses most of its ability to be
    transmitted from person to person 20 minutes after becoming airborne.

    The findings emphasize that close contact for a prolonged duration is
    still going to be the highest risk of transmission.

    Czyli bliski kontakt, nie ile sobie tam lata. Czy zima, czy lato, tej
    żywotności przy bliskim kontakcie wystarczy.

    > Zawsze można spekulować, natomiast dane pokazują, że im chłodniej tum
    > więcej zachorowań. Więc nie mówmy że jak wirus "lubi jak się lato
    > konczy" to znaczy że "lubi lato". Wręcz przeciwnie.

    Nie pokazują, że im chłodniej tym więcej zachorowań. Nawet w kontekscie
    miesięcy ze szczytami tego nie pokazuje.

    > Jest, natomiast sumarycznie jest spadek, bo inne czynniki są
    > istotniejsze. Samo przemieszczanie się nie ma specjalnie znaczenia jak
    > wirus jest endemiczny i jest w miarę równomiernie wszędzie. Ilość

    No to by wszędzie chorowano tak samo i wszędzie byłoby tyle samo
    przypadków na jednostkę populacji.

    > kontaktów tak. Ale czy w lato jest ich istotnie więcej? Do rodziny i do
    > pracy chodzisz tak samo. Do knajp może częściej ale za to znacznie
    > więcej kontaktów masz na otwartej przestrzeni. Można gdybać, ale fakt
    > jest taki, że w sezonie "zimowym" masz trzy rzędy wielkości zachorowań
    > więcej. Z tym nie da się dyskutować.

    Z tym się nie da dyskutować, ale to niekoniecznie oznacza co sugerujesz.

    > Ale ja z tym nie dyskutuję. To nie ma absolutnie znaczenia dla tego
    > kiedy jest "fala" a co za tym idzie sezon.

    Oczywiście, że ma, a przynajmniej może mieć. Dlaczego ten początkowy
    wzrost nie rozpoczyna się późną jesienią a rozpoczyna latem?

    > Związek przyczynowo-skutkowy jest znany nie od wczoraj - im cieplej i
    > suszej ty szybciej wirusy "giną" (bo jest dyskusyjne czy żyją) w
    > powietrzu. Na to nakładają się nowe szczepy na które jesteśmy miej
    > odporni, ale to nie ma wiele wspólnego z sezonem (jeśli już to raczej
    > będą się pojawiać w sezonie ale nie na początku - więcej przypadków,
    > łatwiej o mutację).

    J.w., trwałość wirusa w powietrzu (w zakresie kilku do kilkudziesięciu
    minut) nie jest tu czynnikiem najbardziej krytycznym. Takie coś mogłoby
    mieć znaczenie, gdyby przenosił się np. przez wentylację w budynkach
    (vide jak SARS się wykreował).
    Ale to jest wątek poboczny, bo dla mnie są dwa "sezony".

    > Dlatego, że spec od wirusa nie czekał. Zresztą to widać. Przez analogię

    I chcesz mu dorównać jakoś?

    > - dlaczego z określeniem skuteczności szczepionki nie czekamy 10 lat:P

    Bo nie próbujesz tam udowodnić sezonowej skuteczności :)

    --
    Marcin