    From: Shrek <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: obostrzenia
    Date: Mon, 8 Jul 2024 23:25:16 +0200

    > Ale ja tego nie kontestuję :)

    Ale kwiat z naczelnym naukofcem już tak.

    > Szczyt zachorowań przypada na zimę (m.in.). A kiedy zaczyna rosnąć
    > liczba zachorowań?

    Na jesieni - jak robi się zimno i wilgotno.

    > Masz pewną sytuację równowagową i nagle zaczyna
    > wzrastać ilość infekcji. To nie następuje w grudbiu czy listopadzie a
    > dużo wcześbiej. Być może wirusy grypy też lubią lato :)

    NIe lubią. I nawet wiadomo czemu.

    > To może wynikać
    > z różnych rzeczy. Podałem jako przykład zachowania socjalne. Może też
    > rosnąć gdzieś późnym latem z jakiś powodów biologiczno-fizjologicznych
    > (mniej słońca, mniej owoców, większe różnice temperatur etc.).

    Robi się po prostu zimniej i wilgotniej, więc wirusy dłużej utrzymują
    się "żywe" w powietrzu. Przecież to nie jest tajemnica.

    > Nie da się, ale można pospekulować ot choćby w sposób, który podałem.

    Zawsze można spekulować, natomiast dane pokazują, że im chłodniej tum
    więcej zachorowań. Więc nie mówmy że jak wirus "lubi jak się lato
    konczy" to znaczy że "lubi lato". Wręcz przeciwnie.

    > Nie ma w tym logiki, że jak jest cieplej to ludzie się chętniej gromadzą
    > i podróżują?

    Jest, natomiast sumarycznie jest spadek, bo inne czynniki są
    istotniejsze. Samo przemieszczanie się nie ma specjalnie znaczenia jak
    wirus jest endemiczny i jest w miarę równomiernie wszędzie. Ilość
    kontaktów tak. Ale czy w lato jest ich istotnie więcej? Do rodziny i do
    pracy chodzisz tak samo. Do knajp może częściej ale za to znacznie
    więcej kontaktów masz na otwartej przestrzeni. Można gdybać, ale fakt
    jest taki, że w sezonie "zimowym" masz trzy rzędy wielkości zachorowań
    więcej. Z tym nie da się dyskutować.

    > Ja się na tym nie znam, ale protestuję aby dawać szczyt zachorowań jako
    > wyznacznik tego, co spowodowało początkowy wzrost infekcji.

    Ale ja z tym nie dyskutuję. To nie ma absolutnie znaczenia dla tego
    kiedy jest "fala" a co za tym idzie sezon.

    > Jesli chcesz udowodnić tezę, że "lubią lato" jest
    > głupim stwierdzeniem, to nie możesz MZ badać szczyt zachorowań, a
    > związek przyczynowo skutkowy tego szczytu z tym, co go de facto
    > spowodowało.

    Związek przyczynowo-skutkowy jest znany nie od wczoraj - im cieplej i
    suszej ty szybciej wirusy "giną" (bo jest dyskusyjne czy żyją) w
    powietrzu. Na to nakładają się nowe szczepy na które jesteśmy miej
    odporni, ale to nie ma wiele wspólnego z sezonem (jeśli już to raczej
    będą się pojawiać w sezonie ale nie na początku - więcej przypadków,
    łatwiej o mutację).

    > Ale dlaczego nie możesz poczekac paru lat, jak już będzie coś więcej
    > wiadomo? :)

    Dlatego, że spec od wirusa nie czekał. Zresztą to widać. Przez analogię
    - dlaczego z określeniem skuteczności szczepionki nie czekamy 10 lat:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!