    From: mvoicem <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: napisy.org i inne
    Date: Mon, 21 May 2007 06:35:12 +0000 (UTC)
    <f2l0tt$p4s$3@news.onet.pl> <X...@1...0.0.1>
    <op.tskim6whrgp2nr@sempron> <f2ml43$vas$2@news.onet.pl>
    <op.tsku4lafrgp2nr@sempron> <X...@1...0.0.1>
    <f2n4g7$rne$1@inews.gazeta.pl> <X...@1...0.0.1>
    <f2naes$lrg$1@inews.gazeta.pl> <X...@1...0.0.1>
    <f2qc2a$ed5$1@inews.gazeta.pl> <op.tsnbrlesrgp2nr@sempron>
    <f2qhmb$9fd$1@inews.gazeta.pl> <p...@g...com>
    <f2qt4j$779$1@inews.gazeta.pl>

    Dnia Mon, 21 May 2007 03:37:22 +0200, miranka napisał(a):

    > "mvoicem" <m...@g...com> wrote in message

    > Zgoda, to do mnie przemawia.
    > W takim razie powiedzmy, że bez mojej wiedzy i zgody zrobił sobie fotkę
    > w skali 1x1 i tym sobie swój samochód okleił. Ale ja mam prawa autorskie
    > do tych malunków i nie życzę sobie, żeby ktoś je bez mojej zgody focił i
    > bez mojej zgody powielał i bez mojej zgody oklejał nimi inne samochody.
    > Prócz kwestii praw autorskich, te malunki są po prostu zwyczajnie moją
    > własnością i może mam życzenie mieć jedyny taki samochód na świecie.
    > Więc powielacz jednak mnie z czegoś okrada.

    No jak okrada, przecież twój samochód nie przestaje być umalowany
    twoimi malunkami. Twoje malunki na twoim samochodzie są ciągle w twoim
    posiadaniu.
    On narusza twoje prawa autorskie, używając twojej twórczości bez
    twojej zgody (chociaż nie wiem czy samochód by nie podpadł pod obiekty
    ogólnodostepne...), ale to nie jest kradzież.

    > Swoją drogą to zadziwiająca jest ta beztroska, z jaką większość z Was
    > traktuje kwestię własności dóbr niematerialnych. I gdzie właściwie
    > zaczyna się ta "materialność"? Czy to nie jest przypadkiem tak, że
    > niematerialne nagle robi się wszystko, co można skopiować i podać dalej?

    Niematerialne jest to co jest niematerialne, to czego nie możesz
    dotknąć, przesunąć, zniszczyć ... co nie ma kształtu, ciężaru... czy tak
    trudno zrozumieć co to jest materialność?

    > I przez to kopiowanie osoba autora niknie nam z pola widzenia?
    > Odpowiedzcie, proszę, czym różni się "materialność" zdjęcia
    > (podpisanego, objętego prawem autorskim), od "materialności" słowa
    > pisanego (również podpisanego i objętego prawem autorskim)? Dlaczego w
    > przypadku zdjęcia łatwiej jest Wam zaakceptować fakt, że nie wolno go
    > samowolnie powielać, niż w przypadku tłumaczenia filmu?

    Uwierz mi, że w równym stopniu akceptuję kopiowanie zdjęcia, i
    kopiowanie napisów do filmu, w obu przypadkach wartości
    *nie*materialnych.

    > I idąc dalej,
    > czym różni się słowo pisane wydrukowane w książce od słowa pisanego
    > wbitego w film w formie napisów, albo przeczytanego przez lektora.
    > Nośnik jest inny, ale nadal jest to słowo pisane.

    Niczym, i dlatego skoro nie jest wielką zbrodnią skserować sobie
    książkę, to nie jest też wielką zbrodnią skopiować sobie napisy.

    p. m.