    From: zegar <n...@h...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: lokatorzy na "dziko"
    Date: Fri, 01 Dec 2006 00:52:16 GMT

    Andrzej Lawa wrote:

    > Mówisz? Czyli jak np. na mojej prywatnej ziemi będę próbował zrobić
    > składowisko odpadów toksycznych, to jak przyjdzie jakiś urzędnik mi tego
    > zakazywać, to narusza moje prawo własności, hmm?

    Oczywiscie. To raczej kwestia stopnia ograniczenia.

    I dlatego rola panstwa w ingerencje powinna ograniczac sie do
    absolutnego minimum. Prawo budowlane ogranicza prawo wlasnosci na
    tysiace sposobow, ale celem jest pogodzenie interesow osob innych.

    Toksyczne wysypisko smieci ma powazny wplyw na bezpieczenstwo osob
    trzecich poza Twoja posesja, tak samo jak przechowywanie na wlasnej
    posesji legalnej butli z acetylenem. Stad narzucone urzedowo
    ograniczenia uzywania wlasnosci.

    O ile ograniczenie budowy toksycznego wysypiska smieci jest zrozumiale,
    to juz zmuszanie przez gmine wlasciciela do udzielenia mieszkania dzikim
    lokatorom jest inna plaszczyzna. Ograniczenia toksycznego wysypiska
    smieci ograniczaja uzywanie do okreslonego tylko celu. Wciaz mozesz
    zasadzic tam kartofle, albo uruchomic ogrodek jordanowski. W przypadku
    dzikich lokatorow ograniczenie wlasciciela jest juz calkowicie, bo
    mieszkanie sluzy do zamieszkiwania. Trudno pogodzic takich lokatorow
    inna ewentualna funkcja wlasnosci.

    Nie wiemy jak tam jest dokladnie, ale jezeli dziki lokator gra na nosie
    wlascicielowi, a w dodatku przy pomocy aparatu panstwa, to sprawa jest
    bardziej powazna.