    Date: Thu, 05 Apr 2012 17:55:29 +0200
    From: cyklista <c...@k...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: który kierowca winny ?

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Jak chcesz znac moje zdanie, to nie wiem dlaczego w takich przypadkach
    > sady nie orzekaja współwiny poprzez podżeganie.
    > Bo tak to IMO trzeba przełożyć na "prawne".

    Ja wiem dlaczego, z powodu braku materiału dowodowego na "miganie" idą
    łatwą drogą.

    > Ale nie masz racji do co "bezposredniej przyczyny".
    > Bezposrednio, to w momencie kolizji skręcajacy miał ustapic
    > pierwszeństwa.

    Ja twierdze że ustąpił, ...w kierunku w którym jadący miał zgodnie ze
    swoją sygnalizacją jechać.

> [...]
    > priorytety tych błędów.
    > Jesli błedy sa równoczesne - to patrzymy po zasadach prawnych, np. po
    > tym który przepis jest bardziej szczegółowy.
    > Ale jesli równoczesne nie sa, to sprawa wyglada tak: ten, kto *pozniej*
    > złamał prawo, był tym ostatnim który "mógł zapobiec jakby dostosował
    > się do przepisów".
    > I tu fakt że przejechanie ciagłej, wtargniecie, błedna sygnalizacja
    > i tak dalej maja miejsce *przed* zdarzeniem powoduje, że to ten
    > kto miał ustapic pierwszeństwo jest w gorszej sytuacji - bo on
    > go miał ustapic "ciagle", do momentu kolizji włacznie.

    Znowu powtarzam, ustąpiłem a ten jadący w ostatniej chwili zmienił
    zamiar i wjechał we mnie, już nie miałem możliwości dokonać ustąpienia
    na nowym kierunku który obrał

    > Domagasz się "license to kill" :), to tak nie działa.
    > W druga stronę - jak widzisz, że ktos się prawdopodobnie nie dostosuje,
    > bo tak wskazuje jego zachowanie, masz zapobiec wypadkowi.

    z tym i dalszą całą resztą się zgadzam

    ps. z omijaniem z lewej nie trafiłem bo tu są też inne przepisy, lepszy
    byłby przykład z omijaniem z prawej kogoś kto ustawił się na środku z
    lewym kierunkowskazem a skręcił w prawo (on zawsze się będzie tłumaczył
    że robił tylko duży zamach bo by się nie zmieścił na zakręcie - a
    dowodów mrugania zazwyczaj brak), dopiero jak odbędzie się pierwsza
    rozprawa takiego przypadku gdzie będzie dokładne nagranie zdarzenia to
    możemy podyskutować o praktyce sądów