  • Data: 2003-05-30 23:26:10
    Temat: Re: kradzież komputerów
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 28 May 2003, kachna.pl wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news wrote:
    >+
    >+ Jest mi miło Gotfrydzie, że znowu możemy podyskutować :)

    Wzajem :)

    [...]
> [...]
    >+ >Inaczej mówiąc: nie jestem przekonany czy "przyrośnięcie"
    >+ >egzemplarza utworu do egzemplarza sprzętu jest polem eksploatacji
    >+ >w rozumieniu PA,
    >+
    >+ IMHO słusznie nie jesteś przekonany, bo to raczej nie jest _pole_
    >+ eksploatacji, ale określenie zakresu/miejsca korzystania na danym polu
    >+ zgodnie z:
    >+ 'Art. 67. 1. Twórca może udzielić upoważnienia do korzystania
    >+ z utworu na wymienionych w umowie polach eksploatacji z określeniem
    >+ zakresu, miejsca i czasu tego korzystania.'

    No właśnie: przemawiają do mnie wszystkie obiektywne czynniki.
    Pytanie czy takim określeniem może być przyjęcie że wyznacznikiem
    "miejsca" będzie obudowa o n-rze fabrycznym XX-YY-ZZ, którego
    licencjodawca *nie wskazał* !
    Widzisz co mi się nie podoba ?
    "Używać tylko dla celów edukacyjnych" - OK
    "Używać tylko na procesorach AMD K6 2" - OK
    "Używać tylko w obrębie miasta
    stołecznego Warszawy" - OK
    "Używać wyłącznie wewnątrz firmy XYZ" - OK (takie licencje *istnieją* ! :))
    "Używać z obudową CODEGEN 1200C n-r
    123456/78 wyprod. 1999/12/12" - OK z zastrzeżeniem

    Ale "używać z pierwszą obudową w której znajduje się
    pecet na którym pierwszy raz zainstalowano system"...
    jakoś tak nie bardzo :(
    Może się czepiam :), patrz niżej !

    A zastrzeżenie... no cóż, niewątpliwie brak powiązania
    numeru obudowy z "wprowadzaniem programu" :)
    Owszem, miała być płyta główna lub HDD, byloby prościej.
    Ale *konkretna* płyta (ASUS TX 97L, nr. 1234567-89 !),
    *wpisana do licencji*.

    >+ >a nie widzę innej regulacji która umożliwiałaby
    >+ >ograniczenie korzystania z pojęcia "obrotu egzeplarzem" :)
    >+
    >+ Nie mówmy tu o 'obrocie egzemplarzami', bo z powodu istnienia
    >+ Art.51.2 to 'pole' ma pozycję szczególną.
    >+ [BTW, PA nie daje _podstaw_ do dalszej kontroli tego obrotu/roszczeń
    >+ z tego tytułu, a nie jak niektórzy twierdza, czyni sprzecznymi z nim
    >+ a więc nieważnymi dodatkowe umowy c-p zawarte w tej sprawie.

    IMHO więcej niż "brak podstaw": literalnie jest "nie narusza
    praw autorskich". Znaczy: w tym żadnych innych praw zapisanych
    w ustawie :)
    Znaczy: można sprzedać.
    Sprzedaje się aby użytkować: myślę sobie że inna sprzedaż
    zdecydowanie naruszy "zasady współżycia społecznego" :[
    A osobną kwestią pozostaje, czy opis "miejsca używania" (który
    IMHO nie jest konkretny) ma jakąkolwiek wartość prawną.

    Popatrz na to tak: mam oprogramowanie OEM jako end user.
    Legalne, kupiłem razem z PCtem, używam.
    I teraz odstępuję je tobie. Razem z PCtem. *INNYM*.
    Oczywiście kasuje u siebie (lub PCt mi się zepsuł),
    dostajesz kompa, licencję i co tam jeszcze, nie ma
    żadnego "powielania" ani innych numerów.
    Jesteś wtedy użytkownikiem nielegalnego oprogramowania
    czy nie ?
    *TY*, niezależnie od faktu że zamieszanie wywołałem *JA*
    (to jest bez znaczenia jeśli *TY* pracujesz na piracie !
    Oczywiście możesz później dochodzić odszkodowania, pewnie
    sąd cię uzna za "małą szkodliwość" czy coś... ale 'piracisz'
    [jeśliby dopuścić takie "określanie"] przecież ty :))

    >+ Dystrybutor, którego MS pozwał w Niemczech nie pospisał takiej umowy
    >+ i dlatego sąd oddalił pozew słusznie akcentując w uzasadnieniu wyroku
    >+ fakt braku umowy i analogiczny przepis do naszego w/w.]

    OK.

    >+ z programu w sensie jego używania 'zgodnie z funkcją' i o zawężeniu
    >+ zakresu tego korzystania do określonych sytuacji przez licencje EULA
    >+ programów OEM czy edu na podst. m.in. Art 67. Nie widzę sprzeczności
    >+ takich zapisów tych licencji z PA.

    A ja tak :) Spróbuję to ująć jako "brak wypełnienia przesłanki
    określenia miejsca użytkowania".
    Przykład z odsprzedażą ma na celu *wyłącznie* okazać że takie
    określenie miejsca można sobie [...tu wpisać ulubiony opis :)...]
    skoro z weryfikacją mogą być problemy :)

    pozdrowienia, Gotfryd