    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kradzież forum
    Date: Fri, 20 Apr 2007 08:35:34 +0800
    Sender: a...@n...agh.edu.pl

    Dnia 19.04.2007 Pawel <p...@g...pl> napisał/a:
    > Argument z forma niedokonana jest interesujacy. Po pierwsze jednak dodam pewne
    > zastrzezenie praktyczne (ktore ma na celu wylaczenie czesci przypadkow), ze
    > czesto na przyklad firma tworzy baze danych, a osoby pracujace przy tej bazie
    > pracuja na zlecenie tej firmy - wowczas zadna z nich w moim mniemaniu nie
    > stanie sie producentem, bo pozostaje nim firma jako osoba prawna (tudziez
    > inna) i stosunki pracownicze czy umowa cywilnoprawna z podwykonawca nic tu nie
    > zmienia.

    Zgadzam się, ale też żadne dodatkowe uwarunkowania nie są MZ potrzebne o
    ile wykażemy związek osoby inwestującej (tu prawnej) z finansowaniem
    czynności na rzecz tworzenia bazy. Inaczej mówiać, nie jest istotne z w
    jakim stosunku pozostaje inwestor z osobą wykonującą jego polecenie dot.
    rozwoju bazy byleby tylko wykonawca bazy rozwijał ją z nakładów inwestora.
    Te nakłady mogą iść na sprzęt, na płace, na wzrost kosztów utrzymania
    infrastruktury związany z powiększaniem bazy.
    Pytanie, co w sytuacji gdy takiego klarownego związku nie ma. Ktoś
    zainwestował w platformę sprzętową, oprogramowanie i powiedzmy opłaty
    związane z utworzeniem n-pierwszych rekordów. Potem namówił admina, który
    rozwija bazę np. pro publico bono :) I co teraz? Nakłady inwestycyjne w
    postaci włożonej pracy idą tu wyłącznie ze strony admina.

    > Generalnie jednak pozostaje Twoj argument, z ktorym ciezko jednoznacznie
    > mozna wyciagac wniosek, ze tego nie mozna zrobic. Ustawa mowi o producencie w
    > liczbie pojedynczej, co rowniez mozna uznawac za nieprzypadkowe, tak jak

    Tym bym się prawdę mówiać nie kierował z 2-ch powodów. Pierwszy przez
    analogię, np. Ustawa o PA mówi gdzieniegdzie o współatorstwie, ale w wielu
    miejscach nie mówi, a mimo tego jej przepisy dotycza także takich
    przypadków. Powód drugi, że w tym przypadku (znów trochę per analogia do
    PA) producentem może być osoba prawna lub osoba fizyczna, a więc nie
    koniecznie pojedyńczy człowiekb. Operowanie l.p. i l.m. byłoby więc tu w
    moim przekonaniu redundancją :)

    > przytoczony niedokonany czas. Ponadto ustawa mowi tez, ze korzystanie nie moze
    > godzic w sluszne interesy producenta (art. 7 par. 3), a z takim godzeniem mamy
    > do czynienia w tym przypadku. Mamy wiec sporo niescislosci, z ktorych trudno
    > wyciagac jednoznaczne wnioski.

    Dlaczego uważasz, że to godzi? Przecież mówimy o powiększaniu bazy za
    zgodą jej producenta. Godziłoby w słuszne interesy gdyby odbyło się to bez
    jego zgody.

    > rozwiazanie. Poniewaz korzystanie z bazy danych przez dodatkowe osoby
    > (szczegolnie administrowanie, modyfikacja, kopiowanie i inne czynnosci, ktore
    > wykraczaja poza definicje "nieistotnych co do jakosci lub ilosci") wymagac
    > bedzie zgody producenta, a wiec udzielajac takiej zgody (na przyklad w ramach
    > umowy licencyjnej), mozna jasno sprecyzowac kto pozostaje producentem w
    > przypadku dzialan, nazwijmy to, administracyjnych. Wydaje mi sie, ze taki
    > zapis pozwolilby uniknac watpliwosci.

    Nie jestem pewien czy przyjmując moją interpretację będzie to zastrzeżenie
    skuteczne - W Ustawie mamy kryterium inwestycyjne, a nie kryterium
    uzyskania zgody.

    Miłego weekendu :)

    --
    Marcin