    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kontrola policji i... LEGALNE oprogramowanie
    Date: Sat, 23 Sep 2006 15:03:47 +0200

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    news:Pine.WNT.4.64.0609230955500.2212@athlon64...

    > W sumie - dopisuję na koniec, czytając przed wysłaniem - chyba w tym
    > miejscu leży pies pogrzebany. Co pozwala na działanie "post factum",
    > skoro *przepis* jasno stanowi że "ściganie następuje na wniosek"?

    Toteż z tego powodu nikt po domach przypadkowo nie lata i tego nie kontroluje.
    Albo przeszukanie jest wynikiem wniosku złożonego przez uprawnionego i wówczas
    wszystko jest lege artis. Albo też często postępowanie toczy się zupełnie w
    innej sprawie (przykładowo oszustwa na Allegro), a nielegalne oprogramowanie
    znajdowane jest przypadkowo. Nie słyszałem o przypadku, by policja z własnej
    inicjatywy w przestępstwie ściganym wnioskowo wykonywała czynności procesowe bez
    zapewnienia sobie wniosku o ściganie. Ale zapewnienia, a niekoniecznie jego
    posiadania, bo czasem się nie da z przyczyn technicznych tego zrobić. Wniosek
    musi przecież dotyczyć konkretnego przestępstwa.

    Przykładowo służby celne problem mają tak rozwiązany, że przedstawiciele
    podmiotów upragnionych składają takie wnioski o ścigania blankietowe. Czyli
    proszą o ściganie naruszeń swoich praw i zapewniają, że złożą wnioski. Celnicy
    tymczasowo zabezpieczają towar, a uprawniony post factum wniosek w konkretnej
    sprawie składa. Podobnie jest w wypadku Policji. Odbywają się różnego rodzaju
    szkolenia, na których przedstawiciele danej marki jasno określają warunki, na
    jakich wnioski o ściganie będą składać. Czasem konsultuje się to telefonicznie
    zresztą z nimi. Ale tak, czy siak wniosek ma być w chwili skierowania aktu
    oskarżenia, nie zaś w chwili wszczęcia postępowania.

    Generalnie w każdym razie bez wniosku o ściganie czynności procesowe prowadzi
    się tylko i wyłącznie w ramach art. 308 kpk. Jeśli przesłanki tam zawarte nie
    zachodzą, to nie moim zdaniem nie ma podstaw do prowadzenia czynności bez
    wniosku.