    From: "Ryba" <N...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kodeks drogowy, odszkodowanie, wspolwina - pytanie
    Date: Mon, 17 Dec 2007 19:14:08 +0100

    Użytkownik "Koju" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:fk5ujj$ceo$1@news.onet.pl...
    > Witam,

    witam również, ciepło i serdecznie

> [...]
    > spowodowałam kolizję!!! Jeśli tak to działa, to daje to otwartą drogę do
    > darmowych napraw samochodów - chcesz wymienić blacharkę, jedziesz sobie
    > prosto pasem do skrętu, płacisz 250 zł mandatu, ale masz na czyjś koszt
    > zrobione auto...
    > Proszę, powiedzcie, że nasz kraj nie może być aż tak nienormalny!!!
    > To jakaś paranoja - proszę, jeżeli byliście w podobnej sytuacji -
    > odezwijcie
    > się tu czy na priva i poradźcie co robić! nie wiem, czy kierować sprawę do
    > sądu, czy czekać co zrobi ubezpieczyciel?

    Zgodnie z obowiązującym PoRD na przytoczonym skrzyżowaniu to Ty, jako
    skręcająca w lewo masz ustąpić pierwszeństwa wszystkim jadącym prosto i
    tutaj nie ma dyskusji. Tak więc, nieważne czy ta druga osoba jechała (z
    naprzeciwka) z pasa do skrętu w prawo czy też z innego pasa to ona miała
    pierwszeństwo przejazdu. Takie jest PoRD (niestety). Z drugiej strony
    kierująca (z Twojego naprzeciwka) popełniła wykroczenie, tym nie mniej
    będzie bardzo trudno w Twojej sytuacji wykazać współwinę tej pani, jadącej z
    naprzeciwka dlatego, że jadąc tak jak jechałaś nie możesz wiedzieć w jaki
    sposób znaki poziome (pasy do skrętu i jazdy na wprost) regulują przejazd od
    strony przeciwnej; a więc zgodnie z PoRD musisz ustąpić pierwszeństwa
    wszystkim. Oczywiście możesz się upierać, że spodziewałaś się, że zgodnie z
    PoRD wszyscy kierujący jadą zgodnie z przepisami ale szanse na orzeczenie
    współwiny kierowniczki z naprzeciwka są w tej sytuacji mizerne.

    W kwestii pierwszeństwa przejazdu w obecności działającej sygnalizacji
    świetlnej sytuacja wygląda podobnie. To znaczy sygnalizacja świetlna (z
    jednym małym wyjątkiem) nie zmienia pierwszeństwa przejazdu. W przypadku,
    kiedy ktoś "wjedzie na czerwonym świelte" drogą z pierwszeństwem wówczas
    pierwszeństwo to posiada nadal. Jest tak dlatego (nie oceniam czy to dobrze
    czy to źle), że mijając sygnalizator nie masz zielonego pojęcia ani jakiego
    koloru jest sygnał nadwany przez ten sygnalizator (który minęłaś) ani
    również nie wiesz jakiego koloru są sygnały nadawane przez inne
    sygnalizatory (dla innych uczestników ruchu) a pierwszeństwo pozostaje
    niezmienione. W tym jednak przypadku podniesienie zarzutu, że spodziewałaś
    się iż inni będą również przestrzeagć przepisów PoRD jakrównież twórcy
    sygnalizacji świetlnej zachowali się zgodnie z obowiązującymi przepisami
    (wytycznymi dotyczącymi konstrukcji sygnalizacji świetlnej) będzie dużo
    bardziej skuteczne i współwinnymi ewentualnego wypadku będą obaj/oboje
    kierujący, zarówno ten/ta co "przejechała na czerwonym" (o ile uda Ci się to
    udowodnic) jak również ten/ta co "wjechała na zielonym" ale z "drogi
    podporządkowanej". Generalnie jednak zielone światło na sygnalizatorze
    zezwala wyłącznie na wjazd za ten sygnalizator i nic ponadto, ale niestety
    wielu ludziom się wydaje że jest inaczej (niewiedzić czemu).

> [...]
    > PS2
    > Mandat podpisałam i wiem, że tutaj sprawa jest już po 7 dniach zamknięta
    > PS3
    > Chodzi im nie tyle o mandat co o otrzymanie odszkodowania - a więc CHOCIAŻ
    > uznanie współwiny. Warta odmówiła wypłacenia odszkodowania
    > PS4
    > Dlaczego nie jest tak, że jak ktoś UMYŚLNIE łamie przepis to Z AUTOMATU
    > jest
    > winnym? wrr :)
    > PS5
    > Mam nadzieję, że jest to odpowiednia grupa - w googlach nic nie znalazłam

    Przykro mi, że PoRD nie podziela Twojego oburzenia w przedstawionej kwesti,
    ale takie ono właśnie jest. Cóż, PoRD podobnie jak większość polskiego
    prawodawstwa pozostawia bardzo wiele do życzenia ale tym zajmują się nasi
    wspaniali fachowcy czyli (p)osłowie oraz (p)ośliny. Moralnie masz moje
    poparcie ale to zbyt mało aby coś w tej kwestji zmienić.

    Pozdrawiam serdecznie
    Ryba co się może mylić.