  • Data: 2006-03-21 20:07:28
    Temat: Re: fachowcy pomocy! "nieudolność czynu"
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Arek [###w...@o...pl.###] napisał:

    > I to jest dobry przykład, ale jak sam stwierdziłeś chodzi o stricte
    > określone dobro niematerialne.
    > Choć można dyskutować, że akurat w tym wypadku poszkodowanym jest
    organ
    > wydający zezwolenia.

    Kilka tego typu postępowań widziałem "z bliska" i nie przypominam
    sobie, by którykolwiek z prokuratorów wpadł na pomysł uznania Urzędu
    Gminy/Miasta pokrzywdzonym.

    > Podobnie jak przestępstwa chroniące inne dobra niematerialne -
    chociażby
    > moralność publiczną, tu także wymagany jest wniosek o ściganie choć
    > jednej osoby, która była pokrzywdzona np. oglądaniem obnażającego
    się
    > na ulicy faceta.

    Ale tutaj przedmiotem ochrony przecież nie jest zgorszenie się
    powietrza na ulicy, tylko zgorszenie się jakiejś osoby. Stąd
    konieczność znalezienia tego zgorszonego.

    > Natomiast stosowanie tej konstrukcji do przestępstwa materialnego
    jakim
    > jest gwałt, bez względu czy ściganie następuje na wniosek strony
    czy z
    > urzędu, wymaga jednak poszkodowanego...

    Jestem tego samego zdanie. Nie da się zgwałcić osoby, która nie
    istnieje faktycznie. No ale w tym wypadku mowa o nieudolnym
    usiłowaniu. Gdyby dowieść, że sprawca miał taki zamiar. Dość to
    skomplikowane w praktyce. Musiał by się chyba przyznać i jeszcze
    jakieś dowody przygotowań przedstawić. Nie wiem, jakieś sznurki do
    powiązania ofiary do łóżka, knebel. No i nie wyobrażam sobie w
    praktyce takiego zarzutu inaczej, niż w sytuacji, gdy sprawca dokonał
    szeregu gwałtów w podobny sposób i chcemy mu dołożyć kolejny czyn. Bo
    inaczej wystarczy, że nie przyzna się do winy i odmówi zeznań - do
    czego ma prawo - i jesteśmy ugotowani.