  • Data: 2003-10-05 21:20:34
    Temat: Re: egzekucja a mały majątek dłużnika-szereg wątpliwości
    Od: "lablador" <l...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
    tymczasem
    > dalej, w art.49 podaje, że "cała opłata stosunkowa wynosi 15% wartości
    > egzekwowanego świadczenia, jednak nie może być niższa niż 1/10 i wyższa
    niż
    > trzydziestokrotna wysokość prognozowanego przeciętnego miesięcznego
    > wynagrodzenia w państwowej sferze ".
    > Jest tu wg mnie pewna sprzeczność;- wg art. 45.2 koszty egzekucji zależą
    > wprost od wartości wyegzekwowanego majątku i przed egzekucją są nieznane,
    > podczas gdy wg. art 49 zależą bezpośrednio od wysokości długu i znane są

    Nie ma zadnej sprzecznosci. Koszty zalezne sa od wartosci egzekwowanego
    roszczenia jednak nie nizsze i nie wyzsze niz okreslone w ustawie kwoty-
    gdzie tu sprzecznosc. Koszty komornik ustala postanowieniem w zaleznosci od
    tego jakie kwoty wyegzekwowal - art 770 kpc

    Proszę o pomoc w interpretacji tych dwu
    > przepisów, tymbardziej, że ma to praktyczne znaczenie w kontekscie art.
    art.
    > 824par.1pkt3 kpc mówiącym o sytuacji , gdy dłużnik ma majątek mniejszy od
    > przewidywanych kosztów egzekucji. to postępowanie egzekucyjne umarza się z
    > urzędu. Jeśliby przyjąć interpretację art45.2, to majątek dłużnika ZAWSZE
    > wystarczałby na pokrycie kosztów egzekucji ( pomijam nieznaczne koszty
    > stałe).

    Nie rozumiem twojego toku rozumowania. Jesli wierzyciel wnosi o egzek.
    100.000 zl a majatek dluznika stanowi tylko 50 zl. to komornik umorzy
    postepowanie bo w jego wyniku nie pokryje nawet najnizszych kosztow
    egzekucji.

    > Ponadto z tą sytuacją stoi w sprzeczności art.45.4 mówiący, że " Jeżeli
    > egzekucja okaże się bezskuteczna bądź wyegzekwowana kwota nie wystarcza na
    > pokrycie kosztów egzekucji, komornik zwraca połowę opłaty stosunkowej
    > pobranej od wierzyciela tytułem zabezpieczenia" ;- przecież wówczas, w
    > świetle art. 824 par1.3 wogóle nie powinno dojść do egzekucji.

    Dlaczego? Wierzyciel wnosi o zabezpieczenie roszczenia w kwocie 100 tys zl.
    Wplaca z tego tytulu oplate w kwocie 5proc roszczenia -czyli 5 tys zl.
    Nastepnie wnosi o egzekucje i okazuje sie ze dluznik nie ma majatku w ogole
    (egzek jest bezskuteczna) lub ma tylko 40 zl (nie wystarcza na pokrycie
    nawet kosztow) to komornik zwraca wierzycielowi 2,5 tys zl.(polowe oplaty
    stosunkowej)

    > No i ostatnia wątpliwość, jeśli egzekucja jest umarzana na podstawie w/w
    > przepisu ( majątek nie wystarcza na pokrycie kosztów egzekucji)to czy
    > wówczas dłużnik zostaje z tym "za małym" majątkiem, a wierzyciel nic nie
    > dostaje?
    > I jeśli tak, to czy ta zasada stosuje się też do postępowań egzekucyjnych
    :
    > administracyjnych
    > b. na podst sądowych tytułów wykonawczych uzyskanych na wniosek organów
    > podatkowych?

    administracyjne Postepowanie egzekucyjne reguluja przepisy ustawy o
    egzekucji w administracji, nie kpc.

    Dan.