  • Data: 2002-03-11 15:37:43
    Temat: Re: dziedziczenie gruntów rolnych.
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000> szukaj wiadomości tego autora

    |Słyszałam, że
    | dziedziczyć gospodarstwo mogą tylko osoby z uprawnieniami rolniczymi,
    | których nikt z nas wnuków nie posiada.

    Tak już nie jest - Trybunał Konstytucyjny stwierdził sprzeczność tych
    przepisów Konstytucją i wygasły. Ale pozostają w mocy orzeczenia wydane na
    ich podstawie. Tak samo stare reguły dotyczą spadków otwartych przed dniem
    ogłoszenia wyroku TK (t.j. gdy spadkodawca zmarł przed 14 lutego 2001 r.).

    |1) W jaki sposób nabywa się prawo do dziedziczenia gospodarstwa?

    Dziedziczy się je już w ten sam sposób co wszystko inne - po prostu
    gospodarstwo wchodzi w skład spadku, pod warunkiem, że spadkodawca zmarł po
    14.2.2001 r.

    2) Czy spadkobiercą może być osoba, która wprawdzie jest wnuczką (nieślubne
    dziecko mojego stryja), lecz nie ma tego w żadnych dokumentach?

    No to wg. prawa wnuczką jest wtedy, jeśli z aktu urodzenia jej rodzica
    wynika, że był on dzieckiem spadkodawcy a z kolei w jej akcie widniej ten
    rodzic. Jeśli tak nie jest - może dziedziczyć na podstawie testamentu. To
    czy ślubne czy nie, nie ma znaczenia.

    Marcin.