  • 1. Data: 2002-03-11 15:20:36
    Temat: dziedziczenie gruntów rolnych.
    Od: "BM" <b...@b...com.pl>

    Dzień dobry,
    proszę o poradę. Chciałabym przeprowadzić sprawę spadkową w sprawie
    dziedziczenia gospodarstwa rolnego. Właściciele, czyli moi dziadkowie już
    nie żyją. Spadkobiercy pierwszej linii - synowie, też. Słyszałam, że
    dziedziczyć gospodarstwo mogą tylko osoby z uprawnieniami rolniczymi,
    których nikt z nas wnuków nie posiada. Jedna z moich sióstr studiuje na
    Akademii Rolniczej; czy to wystarczy?
    Nie wiem też czy dziedziczyć w całosci mogłaby moja mama, czyli synowa
    właścicieli. Moje pytania:
    1) W jaki sposób nabywa się prawo do dziedziczenia gospodarstwa?
    2) Czy spadkobiercą może być osoba, która wprawdzie jest wnuczką (nieślubne
    dziecko mojego stryja), lecz nie ma tego w żadnych dokumentach?

    Bożena Modzelewska

  • 2. Data: 2002-03-11 15:37:43
    Temat: Re: dziedziczenie gruntów rolnych.
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    |Słyszałam, że
    | dziedziczyć gospodarstwo mogą tylko osoby z uprawnieniami rolniczymi,
    | których nikt z nas wnuków nie posiada.

    Tak już nie jest - Trybunał Konstytucyjny stwierdził sprzeczność tych
    przepisów Konstytucją i wygasły. Ale pozostają w mocy orzeczenia wydane na
    ich podstawie. Tak samo stare reguły dotyczą spadków otwartych przed dniem
    ogłoszenia wyroku TK (t.j. gdy spadkodawca zmarł przed 14 lutego 2001 r.).

    |1) W jaki sposób nabywa się prawo do dziedziczenia gospodarstwa?

    Dziedziczy się je już w ten sam sposób co wszystko inne - po prostu
    gospodarstwo wchodzi w skład spadku, pod warunkiem, że spadkodawca zmarł po
    14.2.2001 r.

    2) Czy spadkobiercą może być osoba, która wprawdzie jest wnuczką (nieślubne
    dziecko mojego stryja), lecz nie ma tego w żadnych dokumentach?

    No to wg. prawa wnuczką jest wtedy, jeśli z aktu urodzenia jej rodzica
    wynika, że był on dzieckiem spadkodawcy a z kolei w jej akcie widniej ten
    rodzic. Jeśli tak nie jest - może dziedziczyć na podstawie testamentu. To
    czy ślubne czy nie, nie ma znaczenia.

    Marcin.

  • 3. Data: 2002-03-12 19:43:29
    Od: a...@w...pl (Damian)

    Na postawione przez ciebie pytanie będzie można dokładnie odpowiedzieć
    znając datę otwarcia spadku czyli śmierci twoich dziadków. Jeżeli zmarli
    przed 14.II.2001 r. będą miały zastosowanie przepisy szczególne dotyczące
    dziedziczenia gospodarstw rolnych Natomiast po 14II2001 przepisy ogólne.
    Napisz kiedy nastąpiło otwarcie spadku .
    pozdrawiam