    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 26 Apr 2012 12:18:05 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: deklaracja wekslowa bez weksla

    On Thu, 26 Apr 2012, m wrote:

    > Dla mnie trochę niejasne jest, po co w ogóle klientowi było kasowanie weksla
    > na poczcie/w banku?

    Napisałem: z powodu obowiazujacej przez bodaj kilkadziesiat lat
    opłaty skarbowej.
    Kasowanie "unieważniało" opłatę wekslowa, w przypadku weksla urzędowego
    przypisana do tego papieru, w przypadku weksla na swoim papierku
    przyklejona znaczkami.

    > Czy weksel stawał sie mniej ważny od tego?

    Nie, weksel się od tego nie stawała mniej ważny.

    Po prostu nie unieważniony znak opłaty to było wykroczenie skarbowe,
    tak jakbys zapomniał kilkadziesiat groszy "wbić" na kasę fiskalna.
    Albo (jakbys) sprzedał flaszkę wódki bez banderoli akcyzowej.
    Wódka nie stanie się mniej wódczana, ale za to skarbówka zarobi ;)
    (no, jak wykryje, nie tak z automatu).
    Opłata była naprawdę groszowa (w skali wartosci weksla), bo na to
    był (jest) ograniczenie z umowy m-narodowej podpisanej za Piłsudzkiego
    (nie wolno operacji wekslowej "samoistnie" opodatkować, oczywiscie
    transakcja w której płaci się wekslem jest opodatkowana, ale
    tak samo jakby płaciło się "panstwowym" pieniadzem).
    Nie wiem czy państwo chciało "miec wglad" w liczbę i wartosc
    (zgrubna) operacji obrotu wekslowego, bo innego sensu nie widzę,
    ale taka opłatę przez lata utrzymywało.

    pzdr, Gotfryd