    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czyją własnością są pieniądze w banku
    Date: Mon, 19 Jun 2023 13:09:05 +0200

    On Mon, 19 Jun 2023 12:45:26 +0200, Kviat wrote:

> [...]
    > "oryginału". Jako "właściciel" dzieła możesz czerpać zyski z jego
    > publikacji (albo ścigać tych, którzy publikują to baz zgody) i
    > certyfikat można sprzedać z zyskiem (jak znajdziesz frajera ;)), albo
    > mieć drogą pamiątkę w postaci cyfrowego potwierdzenia.
    > W zasadzie nic się nie zmieniło, ale w teorii rozwiązuje problem z
    > jednoznaczną identyfikacją praw ("własności" "oryginału") do dzieła
    > cyfrowego.
    > Ma to swoje zalety, bo np. niech to będzie jakiś utwór muzyczny i
    > pierdyliard osób rości sobie do niego prawa.

    Tak srednio.
    O ile rozumiem sytuacje - to np Taylor Swift nagrywa na nowo swoje
    stare piosenki. Bo wytwórnia ma "oryginał nagrania", i czerpie z niego
    pieniądze, a ona ma prawo i do utworu muzycznego i do tresci słownej
    ... ale widać nie do nagrania w studiu wytwórni.

    https://www.youtube.com/watch?v=aqHePc6Yu7w
    https://www.youtube.com/watch?v=pB1nyP_O7II
    https://www.youtube.com/watch?v=ellK-CXh7B4

    > W praktyce każdy może sobie
    > skopiować i twierdzić, że ma do niego prawa i często udowodnienie, że
    > nie ma, jest trudne i czasochłonne.
    > Token NFT jest teoretycznie nie do podrobienia i istnieje tylko w jednym
    > egzemplarzu, więc wystarczy pokazać, że się go ma.

    No coż, może to cos rozwiąze, ale przy kopii analogowej każda jest
    inna, przy cyfrowej mozna celowo pare różnic wprowadzic,
    no ale jak piszesz - mozna tez na kopii napisać "original"
    i bedzie spór.
    Tylko czy aby na pewno NFT sprawę rozwiązuje?

    J.