  • Data: 2012-06-25 12:27:54
    Temat: Re: ciekawostka - stosowanie się do przepisów drogowych
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Tristanowi chodzi o "drogi dojazdowe".
    > Wskazuje, że są geniusze, którzy nie biorą pod uwagę, że w przypadku
    > każdego skrzyżowania, JEŚLI pierwszeństwa nie rozstrzygnięto przed
    > wjazdem na skrzyżowanie, to przesądzają kolejne przepisy, w kolejności
    > od najbardziej szczegółowego do najbardziej ogólnego (czyli tzw. "reguły
    > prawej ręki).
    > I tu przepis o pierwszeństwie na "kółku" jest oczywisty i jednoznaczny.

    Nie rozumiesz.

    Wyobraź sobie, że masz skrzyżowanie o łamanym pierwszeństwie S-W. I np.
    na wlocie N i wlocie E masz znaki USTĄP. Nie jest to rondo. Podjeżdżają
    dwa pojazdy, N i E. Na mocy znaku USTĄP nie rozstrzygnęły swojego
    pierwszeństwa więc ten z N wygrywa na mocy przepisu ogólnego zwanego
    potocznie ,,prawą ręką''. Pewnego dnia przyjeżdża buldożer i buduje na
    środku maleńką wysepką, jak właśnie tam na Trocera. Odległość N i E się
    nie zmienia, nadal mają na sobie też znaki USTĄP. I nagle spora część
    kierowców uważa, że skoro stało się to rondem, to obowiązuje wolna
    amerykanka i można jechać z kierunku E bez przepuszczenia tego z N.

    > Ponieważ regulacja jednoznacznie ustala jednolitą zasadę pierwszeństwa
    > na całym skrzyżowaniu (mowa o SORO), to *nigdy* nie znajdzie
    > zastosowania "zasada prawej ręki" i tyle, bo pierwszeństwo jest
    > zawsze ustalone znakami.

    Ale sęk w tym, że jak znaki nie rozstrzygają, to się sięga po przepisy
    ogólne.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek