  • Data: 2009-11-24 13:51:22
    Temat: Re: art 97 kodeksu wykroczeń
    Od: kuba <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Olgierd pisze:

    > Ja art. 42 czytam dosłownie: "w ustawie". Sprawca powinien mieć możliwość
    > dowiedzieć się z jednego przepisu, jednym ciągiem, że jeśli zrobi A, to
    > grozi mu B.
    > Później się można zdziwić, bo są zakazy, za których złamanie nie ma
    > sankcji, i są takie, za które jest sankcja -- zbiorcza.

    Jest to jakaś interpretacja, nie mówię, że zła, choć wcale nie wydaje mi
    się, żeby na gruncie wykładni literalnej koniecznie chodziło o jedną
    ustawę. Tradycyjnie pisze się przecież "w ustawie", "określa odrębna
    ustawa", "przez ustawę" i nie znaczy to, że chodzi o konkretną ustawę, a
    raczej o normę prawną rangi ustawowej. Wszak system prawny stanowi całość :)

    > A już wyjątkowym chamstwem jest określenie znamion czynu zabronionego w
    > rozporządzeniu wykonawczym.

    Tu się zgodzę, ale z TK też to niestety dopuszcza w jakimś zakresie,
    prawda? Moim zdaniem w tym przypadku "przez ustawę" należy interpretować
    ściśle, bez dopuszczenia aby jakiekolwiek (choćby najbardziej
    szczegółowe) znamię czynu zabronionego znalazło się w akcie prawnym
    rangi podustawowej.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl