  • Data: 2009-11-25 11:01:12
    Temat: Re: art 97 kodeksu wykroczeń
    Od: Olgierd <n...@n...problem> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Wed, 25 Nov 2009 11:35:35 +0100, kuba napisał(a):

    > A propos, orientujesz się jak orzecznictwo zapatruje się na kwestię
    > błędnie podanej kwalifikacji prawnej czynu? Jeśli sprawa idzie to sądu,
    > to nie ma problemu, bo sąd w orzeczeniu samodzielnie określa
    > kwalifikacje. Jak to jest w przypadku przyjęcia mandatu?

    Orzecznictwa nie znam, ale myślę, że art. 101 par. 1 kpsw powinien mieć
    tu zastosowanie. Nie zachodzi wprawdzie przesłanka "grzywnę nałożono za
    czyn niebędący czynem zabronionym jako wykroczenie", ale jednak TEN czyn
    nie jest TYM wykroczeniem.

    W komentarzu widzę odmienne stanowisko "Nie ma więc powodu do uchylenia
    mandatu, gdy czyn, za który nałożono nim grzywnę, należy zakwalifikować z
    innego przepisu prawa wykroczeń, niż uczynił to organ mandatowy, w tym
    nawet gdyby w odniesieniu do prawidłowej jego kwalifikacji tryb mandatowy
    był niedopuszczalny. Nie można też uchylić mandatu, gdy nałożona grzywna
    przekracza granice kary, która może być nałożona w postępowaniu
    mandatowym, ani też gdy mandat nałożył organ nieuprawniony do nakładania
    grzywien mandatem za dany czyn" -- acz osobiście uznaję to za jakąś
    ekwilibrystykę raczej.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd