    From: desilencio <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: aport a zbycie?
    Date: Thu, 9 Dec 2004 11:03:09 +0100

    On Wed, 8 Dec 2004, Nikodem Nijaki wrote:
    > Właśnie wpadła mi w ręce interesująca opinia prawna, z której wynika, że:
    > 1. wniesienie do spółki aportem rzeczy/prawa w sensie KSH nie jest
    > zbyciem tej rzeczy/prawa przez aportodawcę w sensie KC,
    > 2. wejście w posiadanie akcji/udziałów w zamian z a port w sensie KSH
    > nie jest nabyciem owych akcji/udziałów w sensie KC,
    > 3. zobowiązanie się do wniesienia aportu do spółki w akcie
    > założycielskim nie jest zobowiązaniem w sensie KC,
    > 4. do spółki można wnieść aportem prawa, które nie mogą za swej natury
    > być przedmiotem obrotu gospodarczego.

    Co do pkt. 1 mozna sie zgodzic, np. mozna wniesc do spolki jawnej
    prawo uzytkowania, choc jest ono niezbywalne. Rzecz w tym, ze jest to
    nabycie konstytutywne prawa, a nie nabycie translatywne, ktorego
    dotyczy kwestia zbywalnosci. Jesli wiec przez zbycie rozumiec
    wylacznie _przeniesienie_ prawa, to istotnie wniesienie do spolki
    prawa nie musi byc jego zbyciem.

    Niezupelnie rozumiem, co to "nabycie udzialow/akcji w sensie KC".

    Pkt 3 to jakis absurd.

    Co do pkt. 4 pasuje przyklad z uzytkowaniem.

    Piotr