    From: Maciek <f...@e...one.nospam.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zupełna nieprzydatność wolnych zasobów?
    Date: Wed, 24 Oct 2007 13:52:38 +0200

    Tristan wrote:

    > Art. 43.1. Jeżeli z umowy nie wynika, że przeniesienie autorskich praw
    > majątkowych lub udzielenie licencji nastąpiło nieodpłatnie, twórcy
    > przysługuje prawo do wynagrodzenia.
    >
    > Czyli Ty musisz udowodnić, że była umowa nieodpłatna. Inaczej z domyślnego
    > stanu wynika: płacić.
    Nie jestem prawnikiem. Ale na zdrowy roum to biorąc, to taka sprawa trafia
    do sądu. "Biorca" jest oskarżonym. I to oskarżony ma udowadniać swej
    niewinności? Jeśli wiadomo, że dany utwór był najpierw rozpowszechniany na
    licencji CC, to chyba jednak skarżący musiałby udowodnić, że ktoś z tej
    licencji CC nie korzystał.

> [...]
    > mały zapyziały i nie znany, zauważy że Duża Firma wykorzystała jego
    > grafikę jako cośtam i zechce właśnie na tym zarobić? W tym autentycznym
    > przypadku sprzed iluśtam tygodni gość się przyznał, że dał na CC, więc
    > luzik, bo tylko powiedział, że żałuje, ale się przyznał. A jakby zmienił
    > po cichu na nie-CC albo na CC ale ND czy NC? I wtedy krzyknął o kasiurę?
    > Oczywiście przerysowuję, ale to jest problem. Robię film np. dla klienta z
    > takim podkładem czy np. wstawką graficzną. Nie umiem zagwarantować
    > klientowi legalności, nie umiem sobie....
    No coż. To jest pewien problem. Z tym, że jak na razie problem nieuczciwości
    pojawia się niejako a rebours. Otóż zdarza się, że wykonawcy komercyjni
    wykorzystują utwory z Jamendo. I ściganie stojących za nimi koncernów
    medialnych jest praktycznie poza zasięgiem małych twórców.
    Ponadto problem o którym piszesz, może sie pojawiać głównie w przypadkach
    komercyjnych.

    > Tylko to żaden dowód...
    Zdziwisz się, ale miałem taki przypadek. Papierowy wydruk kawałka logu
    wystarczył, żeby już na etapie wnioskowania, sąd odrzucił wniosek osoby
    skarżącej.

    > Nie, nie... Nie mieszaj szkoły... Szkołę zamieszałem ja w sensie: muszę
    > ostrzec uczniów przed tym niebezpieczeństwem.
    Ok. Z tym, że powiedziałbym raczej, że ewentualne hipotetyczne
    niebezpieczeństwo dotyczy naprawdę niewielkiego wycinka zastosowania
    cudzych utworów. I jest niewielkie. Ja zawsze propaguję Jamendo i Lastfm
    jako alternatywę dla ściągania pirackich empetrójek i nie sądzę, żebym się
    mylił.
    Sądzę zatem, że o ile nawet jakieś wątpliwości istnieją, to znacznie je
    wyolbrzymiłeś :)

    --
    Maciek