    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zerwanie umowy
    Date: Sat, 20 Dec 2008 22:18:47 +0100

    On Sat, 20 Dec 2008, Robert Tomasik wrote:

    > Nie za bardzo, skoro faktycznym wykonawcą usługi była ta druga firma.

    Starałem się to zaakcentować: w rozumieniu VAT "wykonawca" wcale nie
    musi być "fizycznym realizatorem".
    Dla VAT przekazanie praw (w tym pośrednictwo) jest normalną "usługą".
    Jeśli *z umowy* wynika (a wynika) że usługę realizować *ma* ten
    kto ją podpisał, to fakt że ją "przekazali" nieskutecznie w rozumieniu
    prawa cywilnego (bez zgody zamawiającego) powouje, że również
    w rozumieniu VAT oni ją wykonują.
    Fakt, że czyimiś rękami jest bez znaczenia.

    > Moim zdaniem, przekazać zlecenie sobie mogli.

    Z prawnego p. widzenia znaleźli sobie podwykonawcę.
    Owszem, mogli.
    Ale to oni:

    > Są nadal odpowiedzialni za wykonanie

    ...właśnie. Czyli "realizują umowę". Czyimiś rękoma.

    > Natomiast oni pismem przekazali swoją wierzytelność (zapłata za
    > usługę)

    Tak, ale nie *w* fakturze (chociaż *na* fakturze).
    Faktura nie jest przecież przekazaniem wierzytelności.
    Faktura ma dokumentować *zaszłe* zdarzenie *podatkowe*.
    I prawdą jest, że wystawca może na fakturze sporządzić również
    inne dokumenty, tak samo jak może tam dopisać np. gwarancję
    tak samo może tam dopisać polecenie przelewu wierzytelności.
    Czyli może nakazać *zapłatę* na konto "firmy siostry".
    Tu zastrzeżenie: zapłatę należności abonenta wobec SIEBIE
    (a nie jakiegoś tam wykonawcy, którego wzięli zza węgła).
    Ale NIE MOŻE wskazać (bez zgody zamawiającego/abonenta/
    zleceniodawcy) innego podmiotu jako *dłużnika* (czyli
    realizatora umowy!)

    Skoro f-ra jest za nieistniejącą usługę (przecież z firmą
    siostrą nie ma umowy), wykazuje nieistniejącą wierzytelność,
    więc jej przelanie jest bezskuteczne.

    > tej drugiej firmie, więc nasz pytający powinien fakturę płacić.

    Nie. Na 99,8% - mimo że powinien zapłacić, to nie "fakturę".
    Ja bym zajrzał do umowy (co jest podstawą płatności) i ew.
    uznał, że powinienem *im* zapłacić (za usługę), jednocześnie
    odmawiając zgody na przelew długu oraz odmawiając przyjęcia
    faktury (i żądając wystawienia prawidłowej).

    Popatrz na to tak: *załóż*, że nabywca jest np. firmą.
    I nie ma prawa odliczenia sobie VAT od nieprawidłowej
    faktury na przykład.
    Uświadamiamy sobie, że *nie ma* różnicy prawnej między
    zakupem "na firmę" oraz "dla celów osobistych", poza
    tym, że f-ra może być nieprzydatna podatkowo (hm... za
    internet? a może gość sobie go odlicza? to jak będzie
    miał niezgodność między umową a fakturą i US do tego
    dojdzie to widzę zachwyt z okazji zwracania odliczenia
    z odsetkami :P)

    Krótko mówiąc: fakt, że "normalnemu człowiekowi" to
    *może* być obojętne, nie zmieni faktu że faktura JEST
    nieprawidłowa.
    A to oznacza prawo do jej nieuznania.

    Na wszelki wypadek, raz jeszcze i wielkimi literami, aby
    ktoś sobie błędnego wniosku nie wyciągnął (choć wcześniej
    napisałem): odmowa przyjęcia faktury to JEDNO.
    Zobowiązanie do zapłaty to DRUGIE.

    Zobowiązanie do zapłaty może wynika z f-ry tylko o ile
    umowa tak stanowi - najczęściej nie stanowi (acz moi
    klienci, a raczej ich prawnicy, mają w zwyczaju bardzo
    pilnować klauzuli "w terminie ... dni od odtrzymania
    PRAWIDŁOWEJ faktury VAT"...), więc zapłata będzie się
    pewnie należała z okazji wykonania usługi.
    Z rzadka zdarza się, że *część* zapłaty wyniknie
    wprost z umowy (i tę część trzeba będzie zapłacić),
    często jest tak z abonamentami (skoro o Neo idzie, to
    cała kwota jest abo więc... płacić :))
    Trzeba więc zapłacić, ale jednocześnie można nie uznać
    faktury i w ten sposób DOBITNIE oświadczyć dostawcy,
    że *nie wyrażamy zgody na przelew długu*.
    A przy okazji mamy w ręku bat, zmuszający go aby zareagował.
    Bo na nasze pisma to sobie może... jak będzie miał ryzyko,
    że US każe firmie zawierającej umowę zapłacić VAT od
    wykonanej usługi (i ew. karę od niewystawienia f-ry na
    żądanie) przy jednoczesnym braku odliczenia (przecież
    nie mają f-ry, skoro "siostra" wystawiła ją wprost
    na abonenta) to się błyskawicznie obudzą.

    Coś jeszcze.
    Zaakceptowanie f-ry może IMVHO obrócić się przeciw
    korzystającemu z usługi - "no jak to, fakturę akceptował,
    przyjęliśmy że *zgodził się* na to aby usługi wykonywała
    inna firma, niech się z nimi sądzi o warunki wypowiadania
    umowy" :]

    pzdr, Gotfryd