  • Data: 2006-12-22 08:23:50
    Temat: Re: Zdjęcie z fotoraduaru Straży Gminnej
    Od: wombi <w...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    JacK napisał(a):
    > Witam,
    > poszukuję argumentów za niezasadnością nałożenia mandatu za przekroczenie
    > prędkości wydanego przez Straż Gminną na podstawia wykonanego przez straz
    > gminna zdjecia z fotoradaru.
    > Proszę pilnie o informacje

    Zredaguj i masz kilka argumentów:
    "Zgodnie z treścią art. 17§ 3 kpw. uprawnienia oskarżyciela publicznego
    przysługują strażnikom miejskim (gminnym), tylko wówczas, gdy w zakresie
    swego działania ujawniły wykroczenie i wystąpiły z wnioskiem o ukaranie.
    Do zadań Straży Miejskiej należy w szczególności czuwanie nad porządkiem i
    kontrola ruchu drogowego, jednak wyłącznie w zakresie, jaki został
    określony w przepisach o ruchu drogowym (art.11 pkt 2 ustawy z dnia 29
    sierpnia 1997 roku o strażach gminnych). Przepisy ustawy z dnia 20 czerwca
    1997 roku Prawo o ruchu drogowym przyznają zaś strażom miejskim kompetencje
    do podjęcia decyzji o przemieszczaniu lub usunięciu pojazdu z drogi w
    przypadku pozostawienia go w miejscu gdzie jest to zabronione i utrudnia
    ruch, lub w inny sposób zagraża w bezpieczeństwu, a także do
    unieruchomienia pojazdu przez zastosowanie urządzenia do blokowania kół, w
    przypadku pozostawienia go w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz
    nieutrudniającego ruchu lub niezagrażjącego bezpieczeństwu (art. 130a ust.
    8 i 9 Prawo o ruchu drogowym). Przepisy ustawy o ruchu drogowym nie
    przyznają zaś strażom miejskim upoważnienia do używania urządzeń
    samoczynnie rejestrujących przekroczenie dozwolonych prędkości. Uznać
    zatem należy, że wydany na podstawie art. 131 ust. 1 Prawa o ruchu
    drogowym akt wykonawczy, w postaci rozporządzenia Ministra Spraw
    Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 grudnia 2002 roku, w sprawie
    kontroli ruchu drogowego poszerzający w § 17 katalog kompetencji
    strażników miejskich o inne niż przewidziane w
    ustawie czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego, został wydany z
    przekroczeniem granic upoważnienia ustawowego. Analiza treści upoważnienia
    ustawowego zawartego w art. 131 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym prowadzi
    bowiem do wniosku, iż nie zawiera ono umocowania do uregulowania w
    rozporządzeniu dalszych, nie przewidzianych w ustawie, kompetencji do
    wykonywania przez strażników miejskich czynności z zakresu ruchu
    drogowego.
    Zważyć należy przy tym, iż zgodnie z przyjętą linią orzeczenia
    Sądu Najwyższego, art.178 ust. 1 Konstytucji, który stanowi, że
    sędziowie w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają
    tylko Konstytucji oraz ustawom przyznaje sądom uprawnienia do
    samodzielnej oceny i ustalenia zgodności podstawowych aktów normatywnych z
    ustawami, przy rozpoznawaniu także spraw karnych, a w przypadku
    stwierdzenia niezgodności tych aktów z ustawami do odmowy ich zastosowania
    w konkretnej sprawie (OSNKW 2005/9/83).

    Mając na uwadze powyższe, w przypadku kiedy Straż Miejska
    zdecyduje złożyć w tej sprawie wniosek o ukaranie, wykroczy poza zakres
    swego działania określonego w ustawie.
    W przedmiotowej sprawie Straży Miejskiej nie przysługuje więc status
    oskarżyciela publicznego.

    Dlatego też wnoszę o nie kierowanie sprawy do sądu. Decyzja
    odmienna spowoduje nie tylko wydanie decyzji o odmowie wszczęcia
    postępowania w tej sprawie przez Sąd, ale również narazi oskarżyciela
    Straż Miejską) na koszty związane z rekompensowaniem kosztów związanych z
    ustanowieniem przeze mnie obrońcy z wyboru (orzeczenie Trybunału
    Konstytucyjnego)."