  • Data: 2023-04-20 12:28:49
    Temat: Re: Zaraza
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2023-04-20, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Jeśli lokdałny działają to pownno być to widać w statystyce. Jeśli nie
    > da się tego zauważyć, to znaczy że są statystycznie nieistotne i nie ma

    Dla n-krajów masz przykładowo trzy znaczące czynniki (a) lockdown -
    obniżył w PL śmiertelność o 5pk; (b) dostępność usług medycznych -
    podwyższyła w PL śmietelnosć o 10pkt; (c) profil użytkowania komunikacji
    miejskiej - podwyższył w PL od 3pkt. Linia bazowa na poziomie 100 dla
    wszystkich krajów. Jak chcesz z tego wydobyć "lockdown" jak to co wiemy
    o a i b i c to tylko ich suma? Nic nie powinno. Nic nie musi być widać.
    Można spekulować w oparciu o wiedzę o np. stanie usług medycznych ale
    przy większej liczbie czynników jest to MZ w prosty sposób trudne do
    ogarnięcia.

    > sensu sobie nimi głowy zawracać. Tym bardziej że ich skutki negatwne
    > sąwidoczne nawet bez statystyki.

    Są widoczne skutki negatywne. Czy lockdownów, to sorry Winetu, nie ma
    jak stwierdzić.

    > I nie może znaleźć potwierdzenia że rzeczywiście miały istotny wpływ.
    > Przynajmniej te w dłuższym okresie.

    No bo się tak łatwo nie da. MUsiałyby zaistniej jakieś specjalne warunki
    aby się dało. Takie specjalne warunki to np. arbitralna likwidacja
    lockdownu w trakcie pandemii (dużej ilości zakażen). Poza Chinami coś
    takiego gdzieś było?

    > Spływa - przynajmniej jeśli chodzi o śmiertelność (która jest pochodną
    > cięzkiego przebiegu). Jak pisałem dopóki podawano dane w polsce było
    > kilkanaście zgonów poniżej 18 rż, żadnego na cowid bez chorób
    > wspóistniejących. Zaryzykuję stwierdzenie, że żadna z tych osób nie
    > zmarła w rzeczywistości na kowid, jedynie wyszedł jej dodatni test.

    Nawet z tą śmiertelnością, skąd np. wiesz jaki to ma efekt na średnią
    długość i jakość życia?

    > Ale nie są czynnikiem zajmującym służbę zdrowia. Takim czynnikiem byli w
    > bardzo dokładnym przybliżeniu emeryci i to oni powinni być lokdałnowani
    > a nie ludzie pracujący.

    Pośrednio są bo przyczyniają się do propagacji.

    > BTW - nauka zdalna kończyła się w wielu przypadkach właśnie u dziadków.

    Jak nie były pacholenta chore, to bez znaczenia.

    > Jak wprowadzano cokolwiek to było to wynikiem "naukowego konsensusu" i
    > kwestionowanie tego konsensu było szurstwem. Teraz okazuje się że nie
    > było łatwo oszacować a nawet po fakcie nie jest łatwo znaleźć pozytywne
    > działanie tych lokdałnów. Czyli zniszczono gospodarkę (i praworządność)
    > na darmo oraz narobiono ogromnego długo edukacyjnego, zdrowotnego i
    > emocjonalnego.

    Ale nie rozdzierajmy szat bo ktoś coś tam mówił, a skoncentrujmy się na
    tym czy rzeczywiście można stwierdzić, że lockdown był zły lub dobry.

    --
    Marcin