    From: "Wirtualna" <w...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zapis w umowie kredytowej
    Date: Sun, 29 May 2005 15:04:50 +0200

    "jac" <j...@h...com> wrote in message
    news:d7antq$20g$1@korweta.task.gda.pl...
    > Cały wieczór spedziłem z Google'ami bezskutecznie szukając informacji na
    > temat bezprawnych zapisów w umowach kredytowych. Rzecz w tym, że bank, w
    > którym chcaiłbym wziąć kredyt hipoteczny zastrzega sobie w umowie prawo do
    > nie wyrażenia zgody na zaciągnięcie przeze mnie innych zobowiązań
    > finansowych dopóki nie spłacę kredytu w ich banku. Coś mi mówi, że taki
    > zapis jest bezprawny, ale poszukuję potwierdzenia. Czy ktoś moze w
    > jakikolwiek sposób potwierdzić lub zaprzeczyć moim przeczuciom?

    zaciągając takie zobowiązanie "do zaniechania..." i nie wywiązując się z
    niego narażasz się na odpowiedzialność odszkodowawczą JEDYNIE WTEDY, gdy
    bank wykaże, że przez takie twoje działanie, poniósł szkodę.

    Sensem zapisu jest, że bank musi wyrazić zgodę na zaciągnięcie przez ciebie
    zobowiązań finansowych, z tym że domniemywa się, że taką zgodę za każdym
    razem wyraża - nie wyraża wtedy, gdy tak oświadczy. W praktyce bank może
    nawet zawetować zakup bułek w piekarni (bo zakup to zobowiązanie finansowe).

    Jednakże w świetle art.75 prawa bankowego możesz narazić się na
    wypowiedzienie umowy kredytu w chwili, gdy niedochowasz warunków udzielenia
    kredytu.

    cóż - dwie kwestie:
    - dowodowa - czy bank się o fakcie zaciągnięcia kolejnego zobowiązania dowie
    i czy skutecznie oświadczy, że się nie zgadza
    - finansowa - czy będzie cię stać na spłacenie kredytu przed terminem w
    razie wypowiedzenia go przez bank (np. kredyt konsolidacyjny czy coś)

    co do niedozwolonych klauzul - cóż - nie widzę za bardzo podstawy prawnej,
    jeśli nie ufasz bankowi, poszukaj innego.

    p.
    W,