    From: kam <#k...@w...pl#>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zachówek
    Date: Tue, 16 May 2006 09:35:13 +0200

    jureq napisał(a):
    > Art. 994. § 1. Przy obliczaniu zachówku nie dolicza się do spadku
    > drobnych darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani
    > dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia
    > spadku, darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo
    > uprawnionymi do zachówku.
    >
    > Ja prawnikiem nie jestem, ale język polski jeszcze potrafię zrozumieć.
    > Zwracam uwagę, że przed ostatnim słowem "darowizn" jest przecinek.

    Ależ oczywiście że jest. Tylko że przecinek przecinkowi nierówny, a
    sformułowanie 'licząc wstecz od otwarcia spadku' jest wtrąceniem w:
    'dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty darowizn na rzecz osób nie
    będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku'.
    Poza tym skąd masz tekst z 'zachówku'?

    > tekst ten potrafię zrozumieć tylko w jeden sposób. Darowizny nie liczy
    > się do spadku jeżeli
    > 1. jest to drobna darowizna
    > lub
    > 2. jest to darowizna dokonana więcej niż przed 10 laty od otwarcia
    > spadku.
    > lub
    > 3. obdarowany nie jest spadkobiercą
    > lub
    > 4. obdarowany nie jest uprawniony do zachówku.

    Niestety inaczej - nie dolicza się:
    1. darowizn drobnych
    2. dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty darowizn na rzecz osób
    nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku

    KG