    From: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wystawa kamieni - zakaz fotografowania ?
    Date: Thu, 15 Mar 2007 14:27:23 +0100

    Henry (k) napisał(a):
    > Dnia Thu, 15 Mar 2007 12:11:52 +0100, Robert Osowiecki napisał(a):
    > No właśnie - do szuflady czy żeby pokazać żonie to nie ma problemu,
    > ale już zrobienie z tego wystawy to śliska sprawa... W przypadku
    > biżuterii to jest to reprodukcją, ale jak fotoggrafuję ludzi
    > spacerujacych po centrum handlowym, a ktoś się przyczepi że fotografuję
    > czyjś utwór - czyli ładnie ustawione doniczki z roślinami - to
    > już zaczyna być dyskusyjne (a duże firmy czasami mają lepszych prawników
    > więc wolę niewchodzić w konflikt ;-))

    Tu z pomocą przychodzi ci coś, co się nazywa "wolnością przestrzeni
    publicznej": nawet jak tam się znajduje coś, co jest objęte prawami
    autorskimi, to możesz fotografować i rozpowszechniać, ale nie do tych
    samych celów (czyli np. nie możesz wykonać takiej samej kompozycji
    kwiatowej).

    Aż mi się przypomniało, co to było kiedy chodziliśmy z narzeczoną po
    sklepach wybierać ubrania na ślub. Ona oczywiście sama ganiała za
    suknią, ale garnituru szukaliśmy sami. Niektórzy sprzedawcy nie zgadzali
    się na robienie mi zdjęć z przymierzonym garniturem: a szkoda, bo bardzo
    by się przydało potem móc porównać kroje. W przypadku sukien: nawet
    mowy nie było, firmy się boją podkradania wzorów.

    --
    Konfederacja Fantastyki Rassun
    http://rassun.art.pl