eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWypadek na A7Re: Wypadek na A7
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.aagr4.neoplus.
    adsl.tpnet.pl!not-for-mail
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wypadek na A7
    Date: Wed, 30 Oct 2024 12:28:18 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <n5i0hdmt8l78$.17jkv0moxogw1.dlg@40tude.net>
    References: <1ia3cd0g50t6$.15mwgm3gzc7jl$.dlg@40tude.net>
    <vfebhu$imj$1@news.chmurka.net>
    <1il4464amvtww.12tl7ykqfzwt9$.dlg@40tude.net>
    <vffhrh$9mu$1@news.chmurka.net> <q6%SO.231083$jP5.11777@fx05.ams1>
    <vfivfa$h3q$1@news.chmurka.net> <c4ATO.231818$jP5.33784@fx05.ams1>
    <vfn6le$67u$5@news.chmurka.net> <JkITO.89754$l6I9.39684@fx13.ams1>
    <wdjma9bemieu$.1demxrio3zsy9.dlg@40tude.net>
    <vfnq9g$m8s$1@news.chmurka.net>
    <1j3map6f1ebpv$.3fzh9yrzk08r.dlg@40tude.net>
    <vfotg4$gvj$2@news.chmurka.net>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
    posting-host="aagr4.neoplus.adsl.tpnet.pl:83.4.173.4";
    logging-data="27678";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
    Cancel-Lock: sha1:No3s8Espc+WpJtuSRNQRBIjRO08=
    sha256:+zrS+kqkVy3J9gr6kmlljfWs0zu+Gy2B/lLthbqJSIo=
    sha1:CTuSz3oww1VJdGzpRwuY3AT2dVc=
    sha256:pMZGo1Ku8ipm7n/CWvMdusdIAvu8+RVe+Z97WurK0V4=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:859225
    [ ukryj nagłówki ]

    On Mon, 28 Oct 2024 21:51:15 +0100, Robert Tomasik wrote:
    > W dniu 28.10.2024 o 12:32, J.F pisze:
    >>> W wypadku samochodów model jest zupełnie inny. TIR najeżdżając na
    >>> osobówkę jest podpierany modelowo sprężynką, której
    >>> charakterystyka wynika z budowy przodu TIRa oraz tyłu osobówki. W
    >>> ostateczności osobówka razem z TIR-em jest pchana. Biegli o
    >>> samochodów mają swoje wzory empiryczne na liczenie energii, jaką
    >>> pochłonie zgniatane nadwozie.
    >> Może i mają, ale średnio w to wierzę. Przecież każdy samochód inną
    >> konstrukcję ma. Przemierzył to ktoś przy różnych prędkościach? Nie
    >> wykluczam, trochę drogo, ale jak się produkuje milion sztuk ...
    >> tylko gdzie te dane dostępne?
    >
    > Jak sądzisz? Po co się te testy robi i rozbija pojazdy?

    Testy się robi, aby gwiazdki uzyskac :-)
    Jak testujesz cos i ulepszasz, to poprzednie testy przestają się
    liczyc, bo teraz jest ulepszone.

    >> Teraz niby można bez zderzania, są dobre modele komputerowe. I
    >> producenci się chyba nimi posługują, do projektowania, to
    >> wystarczyłoby opublikować wyniki. Ale przeciez zderzenia też są
    >> różne - może drugi pojazd wjechać centralnie, może być przesunięty,
    >> może to być słup, albo grube drzewo.
    >
    > I dlatego to biegły robi :-)

    Policyjno-sądowa wiara w biegłego.
    A skąd on ma wziąc dane?

    Kupi dwa takie same pojazdy i rozbije w taki sam sposób, i sprawdzi
    założenia?

    Jeszcze może napisać do VW czy Toyoty, i poprosic o wyniki testów
    zderzeniowych. Może się mylę, i chętnie mu udostępnią.

    Teraz, to ponoć komputery potrafią takie zderzenia zasymulować,
    więc może można napisać do producenta z prośbą o symulację,
    wszak ma gotowy model i oprogramowanie do tego.
    Jak myslisz - zasymulują?
    A czy wynik będzie się liczył prawnie ? :-)

    Jeszcze teoretycznie biegły, na podstawie swojego bogatego
    doświadczenia, mógłby odgrzebać inne podobne wypadki tych samych
    modeli, gdzie prędkość udało sie ustalić z innych źródeł.
    Jak to widzisz ?

    Tak naprawde, to on tego nawet nie rusza, bo za duży możliwy błąd.
    No własnie - granice błędu też przydałoby się ustalić, bo inaczej
    wynik nic nie warty :-)

    >>> Teraz bierzemy masę TIR i pierwszego pojazdu. Odejmujemy energię
    >>> pochłoniętą przez pogięte blachy i z zasady zachowania energii
    >>> liczymy, jaką energię mają zespolony TIR i pchana osobówka. To
    >>> wszystko wpada na kolejny pojazd i tu powtarzamy sytuację. I tak
    >>> "do wyczerpania zapasu" samochodów.
    >> Tylko jeszcze trzeba wyliczyc przyśpieszenia. Można. Ale na ile to
    >> będzie razem dokładne ...
    >
    > Pytanie, na ile my to dokładnie potrzebujemy.

    Chcesz odjąc energię na pogiete blachy, to wypadałoby tę energię znać.
    A na razie to niewiadoma ...

    >>> Natomiast bezspornym faktem pozostaje, że jakby tam jechał
    >>> przepisowe 50 km/h, to jego energia byłaby mniejsza i wyniosła
    >>> jakieś 30% tej, którą miał. Tu prędkość mogła mieć krytyczne
    >>> znaczenie dla skutków.
    >> Tylko nie wiemy, jaka tam przepisowa prędkość była. Bo znak jeśli
    >> stał, to jakoś sie ekipie na miejscu nie rzucił w oczy.
    >
    > Myślę, że ktoś to w końcu ustali. Wystarczy, ze w którymkolwiek z
    > pojazdów w tym "korku" była kamera i można zobaczyć.

    Ale sam wiesz, ze trzeba do tych nagran dotrzeć, i to w sposób
    "prawny".

    Poza tym na miejscu była ekipa dochodzeniowa, i pierwszy komunikat był
    89/80.

    Więc myślę, ze znak "nie rzucał się w oczy", o ile w ogóle był.

    I jak z tego zrobić zarzut dla kierowcy?
    No, zarzut się robi prosto, wpisuje się do akt.
    Pytanie tylko, co potem z tym obronca zrobi ... wezwie na świadków
    policjantów i prokuratora, że znak był słabo zauważalny?

    >> No i te osobówki - jakby zwolniły do przepisowych 50, to by tir je
    >> stuknął wcześniej, w czasie jazdy, różnica prędkości byłaby
    >> mniejsza, drogi na zatrzymanie więcej ...
    >
    > Nie chce mi się przeszukiwać netu, ale odnoszę wrażenie, że to było tak,
    > ze tam jakiś gabaryt skręcał i zatrzymali pojazdy. W stojące przywalił
    > TIR. Tak więc one nie tyle nie jechały 50 km/h, co wręcz stały.

    Tak jakos piszą, ze stały.
    Ale z samej informacji, ze policja nie wie, jakie tam było
    ograniczenie, można trochę wywnioskować.

    Roboty na drodze i powinno być? Ustawili po wypadku?
    był ustawiony 2km wczesniej, ale wszyscy olewali ?

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

  • 30.10.24 14:35 Kviat
  • 30.10.24 17:22 Shrek
  • 31.10.24 22:18 PD

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1