  • Data: 2009-07-14 19:56:26
    Temat: Re: Wynajem mieszkania - wypadek losowy
    Od: kuba <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    b...@N...gazeta.pl pisze:

    > Tam, o ile pamiętam z tego co czytałem wyżej, chodziło o pozostawienie
    > mieszkania w stanie zastanym minus koszty "normalnego" użytkowania.
    >
    > I teraz: czy jeśli lokator użytkował ową kuchenkę "normalnie", tj. zgodnie z
    > przeznaczeniem ale przy okazji z uwagi na cośtam (wadliwa instalacja
    > elektryczna, wady fabryczne kuchenki etc, w każdym razie coś niezależnego od
    > lokatora i niespowodowanego jego bezpośrednim udziałem) wybuchł pożar, to czy
    > ten punkt ma zastosowanie i czy lokator jest temu winny?
    >
    > Moim zdaniem, lokator jest winny jeśli wstawiłby własną kuchenkę albo użytkową
> [...]

    Piszesz odrobinkę obok tematu. To, czy kuchenka była prawidłowo
    użytkowana i czy np. lokator miał świadomość możliwości wystąpienia
    zwarcia ma znaczenie dla oceny jego stopnia zawinienia. Podajesz
    sensowne argumenty na poparcie tezy, że lokator nie dopuścił się
    niedbalstwa.

    Co do zasady dłużnik odpowiada za niedbalstwo, i z przeciwieństwa - nie
    odpowiada jeśli nie dopuścił się niedbalstwa. Jednakże zasada ta może
    być zmodyfikowana umową stron, m. in. w ten sposób, że dłużnik może
    przyjąć na siebie surowszą odpowiedzialność. Np. strony mogą w umowie
    zapisać, że dłużnik będzie odpowiadał za zniszczenie mieszkania, wynikłe
    z jakichkolwiek przyczyn, w tym z siły wyższej.

    W tej sprawie chodzi o ustalenie, czy można zapisowi w cytowanej przez
    Ciebie umowie ("lokator zwróci mieszkanie w zastanym stanie") nadać
    znaczenie takiego rozszerzenia odpowiedzialności. Znalazłem w jednym
    komentarzu do Kodeksu cywilnego stanowisko, które sprowadza się do tego,
    że nie (tj. stanowisko korzystne dla lokatora).

    Zauważ, że do tego być może dochodzi możliwość pociągnięcia producenta
    kuchenki do odpowiedzialności (ale za to nie ręczę, bo to zależy od
    okoliczności) na podst. 449(1) KC. Z tym, że właściciel może sobie
    wybrać czy pozwać producenta, czy lokatora. Jak pozwie lokatora i wygra,
    to potem lokator może sobie ścigać producenta.

    pozdrawiam
    kuba