    From: "wirtualna" <w...@w...pl.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wyłudzanie korzyści majątkowych
    Date: Mon, 9 Aug 2004 22:04:40 +0200

    Użytkownik "Zawiedziony" <e...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:cf8g45$nur$1@opal.futuro.pl...
    > Czy w Polski Prawie Karnym istnieje jakaś podstawa prawna do oskarżenia
    > osby,
    > która powiedzmy umawia się z dziesięcioma osobami na raz czyniąc z nich
    > swoich kochanków
    > tylko i wyłacznie w celach wyłudzenia korzyści pieniężnych.
    > Powiedzmy, że taka osoba z tego się utrzymuje a te 10 osób nic o sobie
    > wzajemnie nie wie ;-). Ale młyn....
    >
    > Czy wykorzystywani w ten sposób ludzie mogą oskarżyć taką osobę o
    chociażby
    > poniesione straty moralne już nie mówiąc o finansowych?

    do odpowiedzialnosci cywilnej deliktowej potrzebne jest wskazanie czynu
    niedozwolonego - obawiam sie, ze samo umawianie sie nie jest czynem
    zabronionym.

    Kreatywnie myslac siegnal bym do: (traktuj z duzym przymruzeniem oka, choc
    kto wie, moze Sad by dal sie przekonac do takiego uzasadnienia...)

    art.72 par 2 KC
    "Strona, ktora rozpoczela lub prowadzila negocjacje z naruszeniem dobrych
    obyczajow, w szczegolnosci bez zamiaru zawarcia umowy, jest obowiazana do
    naprawienia szkody, jaka druga strona poniosla przez to, ze liczyla na
    zawarcie umowy"

    Sprawe "umawiania sie" sprowadzamy do "bycia ze soba" czyli do umowy spolki
    art.860kc. zawiazywanej w celu wspolnego prowadzenia gospodarstwa domowego.
    W trakcie randkowania strony ustalaly warunki umowy spolki (czyli ja wynosze
    smieci, ty zmywasz gary). Majac na uwadze art.65 kc, mowiacy o wykladni
    oswiadczen woli, liczy sie nie fakt wspomnienia o art.860kc przez strony,
    lecz ich rzeczywiste intencje.

    Jesli chcesz przeprowadzic komus sprawe dla zasady, to idz tym tropem, jesli
    chcesz cos wygrac, to raczej sie nie babraj, bo koszty w Sadzie moga byc
    duze, a ryzyko odrzucenia powodztwa baaaardzo duze.

    p.
    W,