    From: Herbi <z...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wezwanie do zaplaty
    Date: Tue, 20 Jun 2006 11:21:25 +0200

    Dnia 20 cze o godzinie 10:52, na pl.soc.prawo, poszukuje napisał(a):

    > Witam.
    > Postaram się streścić:
    > Miałem kiedyś spółkę cywilną z pewnym niezbyt uczciwym człowiekiem.
    > Rozstaliśmy się w ten sposób, że on przejął całą firmę - razem z długami a
    > ja odszedłem nie zabierając niczego. Miał również spłacić zaległości w ZUS i
    > udało mi się od niego wyegzekwować na piśmie zobowiązanie na którym napisał,
    > że zapłaci zaległe składki w ZUS za siebie i pracowników. Oczywiście tego
    > nie zrobił. Ze swoich pieniędzy pokryłem już część tego zadłużenia (15 z 25
> [...]

    Z tego co zrozumiałem (było was dwóch?) to po rozwiązaniu spółki (nie
    istnieje spółka cywilna z jednym przedsiębiorcą!) dokonaliście remanetu
    likwidacyjnego,rozliczenia, podsumowania. Po tym dokonaliście uzgodnienia
    ze wszelkie ruchomości, nieruchomości, należności (np od kontrahentów które
    nie zostały jeszcze zapłacone przez nich) I ZOBOWIĄZANIA przejmuje na
    siebie jeden z przedsiębiorców?
    Tutaj następuje już pewna nielogiczność że on ma płacić ZUS za siebie i
    pracowników (zaległy). A co ze składkami za Ciebie? Skoro byli pracownicy
    to płatnikiem składek była zapewne spółka. Więc nie ma "jego" składek, czy
    "twoich" składek - jest po prostu składka "firmowa" która ciąży na spółce.
    Każdy z przedsiębiorców spółki cywilnej odpowiada całym swoim majątkiem za
    zobowiązania spółki - ZUS nie wnika w rozliczenia między byłymi wspólnikami
    - ściąga od tego który ma środki. Ten z którego ściągnięto - występuje z
    roszczeniem w stosunku do tego "który nie ma".
    W Twoim przypadku rozliczenie nie jest takie proste - skoro Ty "zostawiłeś"
    byłemu wspólnikowi majątek, i teraz dodatkowo spłacasz jeszcze niejako
    "jego" zobowiązania - to nie powinieneś domagac się pełnej kwoty z
    rozliczenia?
    No chyba ze masz gest i po prostu zwisa Ci to że za kogoś płacisz - do
    czego zresztą masz prawo.

    --
    Herbi
    20-06-2006 11:21:23