-
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: kam <#k...@w...pl#>
Newsgroups: pl.soc.prawo
Subject: Re: Wada towaru --co to ?
Date: Tue, 29 Nov 2005 14:12:57 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 111
Message-ID: <dmhk1m$lkm$1@inews.gazeta.pl>
References: <dmg3cc$m4k$1@news.dialog.net.pl> <dmh6ro$gkn$3@inews.gazeta.pl>
<dmhihe$t1c$1@news.dialog.net.pl>
NNTP-Posting-Host: ip-195-242-255-2.catv.net.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1133269889 22166 195.242.255.2 (29 Nov 2005 13:11:29 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 29 Nov 2005 13:11:29 +0000 (UTC)
In-Reply-To: <dmhihe$t1c$1@news.dialog.net.pl>
X-Antivirus-Status: Clean
X-Accept-Language: pl, en-us, en, ru
X-User: kamgol
X-Antivirus: avast! (VPS 0547-5, 2005-11-26), Outbound message
User-Agent: Mozilla Thunderbird 1.0 (Windows/20041206)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:346014
[ ukryj nagłówki ]RT napisał(a):
> Z przytoczonego przeze mnie cytatu wynika , że jesli towar był wolny od
> wad w momencie sprzedaży to nie mozna mówić o niezgodności towaru z
> umową .
> Powtarzam zatem pytanie . Czy usterka (rozregulowanie lub uszkodzenie
> drobnej części w urządzeniu ) to wada towaru powodująca mozliwość
> skorzystania z ex rękojmi ?
wada tak, ale podstaw do reklamacji z rękojmi nie będzie bo nie istniała
w chwili wydania towaru
definicja wady jest w art.556 kc
> sprzedawca może klienta zobowiązać do skorzystania z gwarancji.
sprzedawca nie może do niczego zobowiązywać, może natomiast odrzucić
reklamację
> A zatem usterka wynikła z normalnego zużycia to nie wada towaru ?
> Według mnie wada towaru to powód z którego usterka powtarza się często.
każda usterka to wada (niezgodność)
liczy się natomiast kiedy powstała - jeśli ujawniające się usterki są
wynikiem niezgodności istniejącej wcześniej, to sprzedawca odpowiada
> Zatem nie może klient biegać do sklepu bo mu sie wydaje, że towar ma
> wady.
może
> Musi być to kolejna naprawa ( nowe przepisy mówią juz chyba że wystarczy
> aby była to druga naprawa) .
nie musi
> Musi być opinia serwisu lub rzeczoznawcy zatem i tak klient powinien
> skorzystać chociaż raz z gwarancji -czyli skontaktowac się z serwisem.
nie musi
> Zgoda, że taniej porównując to do kosztów które poniesie klient.
> Ale pytanie po co on te koszty ponosi lub chce przerzucic na sklep skoro
> o wiele tańsza byłaby wizyta serwisanta?
> A kto poniesie koszty transportu i opini rzeczoznawcy sklepowego jesli
> reklamacja niebędzie uznana ?
koszty transportu - klient
koszty opinii - sprzedawca, nikt nie każe mu jej uzyskiwać
> Kto odwiezie sprzęt , zamontuje go i jak to rozliczyć z klientem , który
> dalej uważa, że ma rację ?
w ogóle się nie rozliczać, zwrot kosztów przysługuje tylko jeśli
reklamacja jest zasadna
> Czy klient może generować niepotrzebne koszty tylko dlatego, że nie zna
> dokładnie swoich praw?
> 1) nie wie czy drobna usterka występująca po okresie 6 miesięcy używania
> to wada towaru pozwalająca mu skorzystać z ex rekojmii ( klient z reguły
> tego nie wie i ja mu się nie dziwię skoro nawet sprzedawcy tego nie
> wiedzą)
> 2) nie wie czy reklamacja jest zasadna ( czy będzie uznana)
> 3) przywożąc sprzęt do sklepu pozbawia serwis możliwości sprawdzenia czy
> sprzęt był zamontowany zgodnie z instrukcją.
a jakie ma to znaczenie?
> Czy zatem sprzedawca odsyłający klienta z reklamacją do serwisu łamie
> prawo ?
odsyłający w znaczeniu że nie chce przyjąć reklamacji - tak, jeśli
odesłanie wynika z zasadnej oceny, że sprzedawca nie ponosi
odpowiedzialności - nie
> Czy jest zobowiazany do pośredniczenia między klientem a serwisem tylko
> dlatego, że klient ma takie widzimisię ?
to czy sprzedawca ma pośredniczyć w kontaktach klienta z gwarantem
zależy od ewentualnej umowy wiążącej sprzedawcę z gwarantem
> Mogę zrozumieć klienta , który zna dobrze przepisy i wie że jesli za
> pierwszym razem skorzysta z rękojmi zamiast z gwarancji to jego
> uprawnienia wzrastają w przypadku ponownego wystapienia usterki, ale tu
> najczęściej przyczyną pieniactwa klietów nie jest cwaniactwo tylko
> głupota polegająca na tym, ze klient sądzi iż jesli sklep odbierze towar
> to łatwiej będzie skorzystać z rękojmii.
wyboru między gwarancją a rękojmią/niezgodnością dokonuje kupujący
to z jakich powodów to robi, to jego sprawa
> A zatem czy sklep musi ulec szantażowi klienta, że on wygeneruje koszty
> jesli sklep nie przyjedzie i sam dostarczy sprzęt na sklep?
nie rozumiem... jeśli reklamacja będzie zasadna, to sprzedawca je
poniesie, jeśli nie będzie - nie ma obowiązku zwrotu
gdzie tu szantaż?
> Czy legalne jest w tej sytuacji wyjscie pośrednie polegajace na tym , że
> przysyła się do klienta serwisanta jako "przedstawiciela sklepu" w celu
> wykonania ekspertyzy u klienta ?
jeśli to uzgodni z klientem nie ma przeszkód, nie może być to jednak
zmuszanie klienta do korzystania z gwarancji
> Czy może taka wizytę odbyć sprzedawca lub własciciel sklepu aby
> rozpatrzyć reklamację u klienta , czy też konieczna jest opinia
> rzeczoznawcy z uprawnieniami ?
to sprzedawca ma odpowiedzieć na reklamację, jak to zrobi, to jego problem
KG
Najnowsze wątki z tej grupy
- Rozkręcają się
- 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją
- [OT] nowe osoby w grupach?
- OT Do Trybuna
- Prosto z Tuskistanu: Czy Domański (minister finansów) "da" czy nie trzy lata grożą :-) [dotacja dla PiS]
- Przypomnienie: Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych wer. 3.2.2
- Odpowiedzialność w spółce z oo
- znowu wroclaw
- urodziny hitlera
- Sędzia Dorota Lenarczyk z Żywca skazała na 6 mies. pozbawienia wolności
- Dyplomaci a alkomaty
- Zmiana kary
- Poseł Ryszard Petru w Biedronce
- Ideologia Geniuszy-Mocarzy dostępna na nowej s. WWW energokod.pl
- Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE
Najnowsze wątki
- 2025-01-05 Rozkręcają się
- 2025-01-04 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją
- 2025-01-03 [OT] nowe osoby w grupach?
- 2025-01-02 OT Do Trybuna
- 2025-01-02 Prosto z Tuskistanu: Czy Domański (minister finansów) "da" czy nie trzy lata grożą :-) [dotacja dla PiS]
- 2025-01-01 Przypomnienie: Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych wer. 3.2.2
- 2024-12-31 Odpowiedzialność w spółce z oo
- 2024-12-31 znowu wroclaw
- 2024-12-30 urodziny hitlera
- 2024-12-30 Sędzia Dorota Lenarczyk z Żywca skazała na 6 mies. pozbawienia wolności
- 2024-12-27 Dyplomaci a alkomaty
- 2024-12-27 Zmiana kary
- 2024-12-23 Poseł Ryszard Petru w Biedronce
- 2024-12-21 Ideologia Geniuszy-Mocarzy dostępna na nowej s. WWW energokod.pl
- 2024-12-20 Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE