-
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!newsfeed.pionier.net
.pl!news.dialog.net.pl!not-for-mail
From: "RT" <b...@w...pl>
Newsgroups: pl.soc.prawo
Subject: Re: Wada towaru --co to ?
Date: Tue, 29 Nov 2005 13:46:52 +0100
Organization: Dialog Net
Lines: 91
Message-ID: <dmhihe$t1c$1@news.dialog.net.pl>
References: <dmg3cc$m4k$1@news.dialog.net.pl> <dmh6ro$gkn$3@inews.gazeta.pl>
NNTP-Posting-Host: xdsl-10284.wroclaw.dialog.net.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.dialog.net.pl 1133268335 29740 84.40.242.44 (29 Nov 2005 12:45:35 GMT)
X-Complaints-To: a...@d...net.pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 29 Nov 2005 12:45:35 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1506
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1506
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:346009
[ ukryj nagłówki ]
> Od 2001 roku zmieniły się przepisy i w stosunkach z konsumentami
zamiast
> rękojmi zastosowanie będzie miała odpowiedzialność sprzedawcy za
> niezgodność towaru z umową, uregulowana w ustawie o szczególnych
> warunkach sprzedaży konsumenckiej.
>
Z przytoczonego przeze mnie cytatu wynika , że jesli towar był wolny od
wad w momencie sprzedaży to nie mozna mówić o niezgodności towaru z
umową .
Powtarzam zatem pytanie . Czy usterka (rozregulowanie lub uszkodzenie
drobnej części w urządzeniu ) to wada towaru powodująca mozliwość
skorzystania z ex rękojmi ?
Art 4 p.1 ustawy o warunkach sprzedaży konsumenckie mówi że :
Art. 4.
1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w
chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia
niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa
się, że istniała ona w chwili wydania.
Sprawa wydaje się być oczywista.
Jesli klient z powodu drobnej usterki wynikłej z normalnego uzytkowania
stwierdza że towar jest niezgodny z umową choc mineło więcej niż 6
miesiecy od kupna to nie ma racji i sprzedawca może klienta zobowiązać
do skorzystania z gwarancji.
A zatem usterka wynikła z normalnego zużycia to nie wada towaru ?
Według mnie wada towaru to powód z którego usterka powtarza się często.
Wada towaru to też : istotna usterka , której nie można całkowicie
usunąć poprzez drobną naprawę.
Zatem nie może klient biegać do sklepu bo mu sie wydaje, że towar ma
wady.
Musi być to kolejna naprawa ( nowe przepisy mówią juz chyba że wystarczy
aby była to druga naprawa) .
Musi być opinia serwisu lub rzeczoznawcy zatem i tak klient powinien
skorzystać chociaż raz z gwarancji -czyli skontaktowac się z serwisem.
> Nie ma obecnie przepisu, który nakazywałby sprzedawcy odebranie towaru
> od konsumenta, ale jeśli reklamacja jest zasadna, to sprzedawca musi
> zwrócić koszty poniesione przez kupującego, w szczególności koszty
> demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego
> zamontowania i uruchomienia (art.8 ust.2 ustawy). Więc pewnie często
> taniej będzie pojechać...
>
Zgoda, że taniej porównując to do kosztów które poniesie klient.
Ale pytanie po co on te koszty ponosi lub chce przerzucic na sklep skoro
o wiele tańsza byłaby wizyta serwisanta?
A kto poniesie koszty transportu i opini rzeczoznawcy sklepowego jesli
reklamacja niebędzie uznana ?
Kto odwiezie sprzęt , zamontuje go i jak to rozliczyć z klientem , który
dalej uważa, że ma rację ?
Reasumując :
Czy klient może generować niepotrzebne koszty tylko dlatego, że nie zna
dokładnie swoich praw?
1) nie wie czy drobna usterka występująca po okresie 6 miesięcy używania
to wada towaru pozwalająca mu skorzystać z ex rekojmii ( klient z reguły
tego nie wie i ja mu się nie dziwię skoro nawet sprzedawcy tego nie
wiedzą)
2) nie wie czy reklamacja jest zasadna ( czy będzie uznana)
3) przywożąc sprzęt do sklepu pozbawia serwis możliwości sprawdzenia czy
sprzęt był zamontowany zgodnie z instrukcją.
Czy zatem sprzedawca odsyłający klienta z reklamacją do serwisu łamie
prawo ?
Czy jest zobowiazany do pośredniczenia między klientem a serwisem tylko
dlatego, że klient ma takie widzimisię ?
Mogę zrozumieć klienta , który zna dobrze przepisy i wie że jesli za
pierwszym razem skorzysta z rękojmi zamiast z gwarancji to jego
uprawnienia wzrastają w przypadku ponownego wystapienia usterki, ale tu
najczęściej przyczyną pieniactwa klietów nie jest cwaniactwo tylko
głupota polegająca na tym, ze klient sądzi iż jesli sklep odbierze towar
to łatwiej będzie skorzystać z rękojmii.
A zatem czy sklep musi ulec szantażowi klienta, że on wygeneruje koszty
jesli sklep nie przyjedzie i sam dostarczy sprzęt na sklep?
Czy legalne jest w tej sytuacji wyjscie pośrednie polegajace na tym , że
przysyła się do klienta serwisanta jako "przedstawiciela sklepu" w celu
wykonania ekspertyzy u klienta ?
Czy może taka wizytę odbyć sprzedawca lub własciciel sklepu aby
rozpatrzyć reklamację u klienta , czy też konieczna jest opinia
rzeczoznawcy z uprawnieniami ?
--
RT
Następne wpisy z tego wątku
- 29.11.05 13:12 kam
Najnowsze wątki z tej grupy
- Rozkręcają się
- 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją
- [OT] nowe osoby w grupach?
- OT Do Trybuna
- Prosto z Tuskistanu: Czy Domański (minister finansów) "da" czy nie trzy lata grożą :-) [dotacja dla PiS]
- Przypomnienie: Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych wer. 3.2.2
- Odpowiedzialność w spółce z oo
- znowu wroclaw
- urodziny hitlera
- Sędzia Dorota Lenarczyk z Żywca skazała na 6 mies. pozbawienia wolności
- Dyplomaci a alkomaty
- Zmiana kary
- Poseł Ryszard Petru w Biedronce
- Ideologia Geniuszy-Mocarzy dostępna na nowej s. WWW energokod.pl
- Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE
Najnowsze wątki
- 2025-01-05 Rozkręcają się
- 2025-01-04 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją
- 2025-01-03 [OT] nowe osoby w grupach?
- 2025-01-02 OT Do Trybuna
- 2025-01-02 Prosto z Tuskistanu: Czy Domański (minister finansów) "da" czy nie trzy lata grożą :-) [dotacja dla PiS]
- 2025-01-01 Przypomnienie: Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych wer. 3.2.2
- 2024-12-31 Odpowiedzialność w spółce z oo
- 2024-12-31 znowu wroclaw
- 2024-12-30 urodziny hitlera
- 2024-12-30 Sędzia Dorota Lenarczyk z Żywca skazała na 6 mies. pozbawienia wolności
- 2024-12-27 Dyplomaci a alkomaty
- 2024-12-27 Zmiana kary
- 2024-12-23 Poseł Ryszard Petru w Biedronce
- 2024-12-21 Ideologia Geniuszy-Mocarzy dostępna na nowej s. WWW energokod.pl
- 2024-12-20 Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE