    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 28 Feb 2013 20:04:02 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: To jest odpowiedź na reklamację, czy nie jest?

    On Thu, 28 Feb 2013, Zbynek Ltd. wrote:

    > Coś jak słynne akumulatorki o astronomicznych pojemnościach na
    > Alledrogo.

    W kwestii formalnej - na początek trzeba sprawdzić, czy sprzedawca
    zapodaje specyfikację techniczną danego wyrobu.
    Bo to, że (trzymając się "allegrowej" wersji) akumulatorek R6 (AA)
    o pojemości 550mAh *nazywa się* "3700mAh" o niczym nie świadczy :>
    (a w sumie :()
    W przypadku "konsumenckim" sprzedawca rzeczywiście odpowiada za
    zgodność parametrów sprzedanego przedmiotu z reklamą, ale PARAMETRÓW
    właśnie. Tego co obiecał.
    Jak napisali "3700mAh", ale NIE NAPISALI "pojemność 3700mAh",
    a może lepiej "pojemność przez pierwszych 200 cykli", to w sumie
    podstawa do jakichkolwiek roszczeń jest wątpliwa.
    Może to znaczyć, że łączna pojemność cykli życia akumulatora
    to 3700mAh, znaczy za pierwszym ładowaniem 550mAh, za drugim
    odpowiednio 520, trzecim 490, i tak stopniowo do zera,
    kończąc życie aku po kilku ładowaniach :P
    A może to "tylko nazwa", nijak nie związana z pojemnością,
    rzekłbym - przypadek. No, "przypadek".

    Może być tak, że sprzedawca okiem nie mrugnie i reklamację
    uzna. Ale może zacząć się wykręcać, i wtedy pytaniem
    jest co można udowodnić.

    > Odebrałem osobiście w sklepie na drugim końcu miasta. Przed
    > upływem 6 miesięcy pisemnie zgłosiłem niezgodność towaru z umową - pojemność
    > ledwo ponad 60% pojemności nominalnej.

    Masz "kwit" w którym wyraźnie napisano "pojemność nominalna"
    oraz ile cykli?
    Żeby nie odpowiedzieli "tak, ale on jest zużyty"... :[

    > Sklep przysyła mi list, że mam im przywieźć, to go zbadają.

    To już wiesz - ustawa przewiduje obowiązek dojazdu "serwisowego"
    wyłącznie w naprawdę trudnych przypadkach, np. sprzętu zamontowanego
    gdzieś na trwałe.

    > Nie dostałem odpowiedzi na pytania o sposób dostawy na ich koszt.

    Dopóki reklamacja się nie rozstrzygnie, być może w sądzie, trudno
    dowieść że to "ich koszt". Mają obowiązek go *zwrócić* po uznaniu
    reklamacji, ze sporną sprawą ustalenia sposobu dostawy (IMO należy
    ich pytać jakiego sposobu dostawy oczekują, ale nie można żądać
    "na ich koszt", czyli np. przesyłki opłaconej przez odbiorcę).

    > Jak proponujecie rozegrać dalej sprawę?

    Sprawdzić kwitki.
    Kto, co i w jakim kwitku gwarantował.

    Dla porządku jeszcze dopiszę - wg KC, o ile jakaś cecha towaru
    nie jest ustalona umową, to stosuje się "przeciętną jakość"
    (dla danych warunków, w tym danej ceny).
    Dlatego IMVHO warto sprawdzić, czy nie podano niskiej liczby
    gwarantowanych cykli (bo nie ma zakazu robienia "nieprzeciętnie
    badziewnych" sprzętów, byleby konsument wiedział co kupuje).

    pzdr, Gotfryd