eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoTermin wymiany sprzetu komputerowego... › Re: Termin wymiany sprzetu komputerowego...
  • Data: 2006-08-04 07:08:10
    Temat: Re: Termin wymiany sprzetu komputerowego...
    Od: w...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    >
    > > 1. czy ktos wie dlaczego (a raczej na jakiej podstawie)w wiekszosci firm
    > > komputerowych na dokumentach gwarancyjnych (czy raczej warunkach) widnieje
    > > termin 21 dni (z mozliwoscia przedluzenia) na ewentualna naprawe/wymiane
    > sprzetu
    > > w przypadku jego "samo"uszkodzenia (czyli niezgodnosci z umowa, jak
    > sadze)?
    >
    > Warunki gwarancji to jedno, a niezgodnosc z umowa to drugie, pytanie z czego
    > skorzytales oddajac sprzet, domyslam, sie ze jednak z gwarancji. W takim
    > przypadku beda trzmac sie warunkow gwarancji.

    poszepralem w ustawie i chyba jednak nie masz racji. Nie ma roznicy pomiedzy
    gwarancja a niezgodnoscia towaru z umowa, a w kazdym razie "warunki gwarancyjne"
    w zaden sposob nie moga ograniczac uprawnien przyslugujacych mi na mocy
    przepisow ww. ustawy.

    Art. 13. 1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez
    oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie,
    odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i
    uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie
    odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję
    oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.
    2. Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem dokument
    gwarancyjny; powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze
    oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych
    umieszczonych na towarze zabezpieczeń.
    3. Oświadczenie gwarancyjne powinno być sformułowane zgodnie z wymaganiami
    określonymi w art. 3 ust. 1 zdanie pierwsze. Jednakże uchybienie tym wymaganiom
    pozostaje bez wpływu na ważność gwarancji i nie pozbawia kupującego wynikających
    z niej uprawnień.
    4. W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do
    dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwaranta
    lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i
    terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. ****Ponadto powinno być w nim zawarte
    stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie
    ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności
    towaru z umową.****

    tego akurat w dokumencie gwarancyjnym nie ma (zastrzezenia).

    Co wiecej - doktryna na ten temat (do art. 13.4):
    2. Oprócz wymienionych wyżej informacji, których zawarcie w dokumencie
    gwarancyjnym ma stanowić ułatwienie dla kupującego w dochodzeniu jego uprawnień
    gwarancyjnych, ustawa wprowadza obowiązek zastrzeżenia, którego celem jest
    niedopuszczenie do sytuacji wprowadzenia nabywcy w błąd co do przysługujących mu
    uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową, a zatem zapobiegnięcie wywołania
    przekonania o wyłączeniu ww. uprawnień poprzez udzieloną gwarancję.
    [...]Treść przedmiotowego zastrzeżenia wynika także z postanowienia art. 11
    ustawy, który zabrania ograniczenia bądź wyłączenia uprawnień przysługujących
    nabywcy z tytułu niezgodności towaru z umową, co dotyczy także treści
    oświadczenia gwarancyjnego, *****które w żaden sposób nie może pogarszać pozycji
    prawnej kupującego, tj. poprzez eliminację bądź modyfikację uprawnień
    wynikających z ustawy ze względu na niezgodność towaru z umową bądź chociażby
    wpływ na kolejność dochodzenia roszczeń w konkurencji z wynikającymi z
    gwarancji*****. Ustawowy wymóg wprowadzenia przedmiotowego zastrzeżenia,
    podobnie jak wskazanego w zdaniu pierwszym art. 13 ust. 4, ma walor informacyjny
    dla kupującego, do którego winien należeć wybór uprawnienia i jego realizacji
    pomiędzy wynikającymi z gwarancji bądź niezgodności towaru z umową.

    pozdrawiam
    d.

    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1