    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: TV n, złodzieje?
    Date: Sat, 21 Apr 2012 16:09:08 +0200

    > Skoro prawo *nie* zabrania zawierania umów o swiadczenia
    > telekomunikacyjne, to dlaczego usiłujesz porównać z nieporównywalnym?

    Chodzi o to, że są klauzule zakazane. Dlaczego? W imię witkowej zasady
    wszystko powinno być dozwolone, łącznie z niewolnictwem. W końcu skoro
    chcę taką umowę podpisać, to czemu nie?

    > Nie można.
    > Chcesz żeby ktos wydał Ci zakaz zawierania umów telekomonikacyjnych
    > czy jak? ;)

    Nie, chodzi o to, że duże korporacje często są defakto monopolami i
    formułują pewne rzeczy niekorzystnie dla klientów, bo klienci i tak nie
    mają się gdzie udać. Pogadać po ludzku też nie bardzo jest z kim, bo to
    są osoby prawne, czyli bez inteligencji, uczuć i działające tylko jak
    terminatory.

    Mi np. około 10 lat temu Lukas Bank z dnia na dzień wypowiedział kredyt,
    bo zmieniłem pracę z gorszej, mniej pewnej i płatnej niewolniczo na
    pewną, lepiej płatną i lepszą (w której zresztą wytrwałem do czerwca
    2012). No ale cóż, System nie pozwalał na przedłużanie kredytu komuś,
    kto ma krócej niż 3 miesiące zatrudnienie. I co? Nie miałem wyjścia,
    musiałem załatwić pieniądze w sposób bardzo dla mnie niekorzystny.

    Albo opisywany przeze mnie przypadek wypożyczenia dekodera Polsatu.
    Nowym klientom wypożyczają lepszy, a mi nie chcą, nawet jak pokryję
    koszt produkcji tego lepszego.
    No ale co, nie ma wyjścia, będąc stałym i pewnym klientem muszę oglądać
    mniej kanałów niż ktoś, kto przyszedł z ulicy dwa miesiące później.

    Ja wiem, można argumentować ,,telewizji mieć nie musisz''. W następnej
    dyskusji o telecomach można ,,komórki mieć nie musisz''. W dyskusji o
    bankach ,,kredytu brać nie musisz''. W zasadzie mieszkać też nie muszę.
    I pewnie żyć też nie muszę.

    Ale na tym polega społeczeństwo, że jeśli są Silni kontra Malutcy, to
    nie można całkiem dowolnie tych Silnych puszczać, bo naturalnym odruchem
    będą dążyć do dyktatury, zwłaszcza jeśli to terminatory, a nie żywi ludzie.

    Korporacja traktowana jest jak osoba, a ma osobowość psychopaty, jeśli
    zastosować ,,osobowe'' kryteria wobec niej. Dlatego trzeba ją siłą
    rzeczy ograniczać, tak jak ograniczamy psychopatów ludzkich.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek