    From: "PAweł" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Śmierdząca sprawa :)
    Date: Wed, 10 Aug 2005 01:12:00 +0200

    Użytkownik "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl> napisał w
    wiadomości news:dda66e$dm1$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Użytkownik "PAweł" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > WSKAZANE WYŻEJ ARTYKUŁY NIE MAJĄ NIC WSPÓLONEGO Z PRZEDMIOTOWYM ZAGADNIEM

    Wydaje mi się jednak, iz Sąd Najwyzszy miał nieco inny pogląd od Twojego na
    podobne sprawy ;):
    Poniżej kilka przykładów.
    Wyrok SN z 15.03.1968 r. III CRN 41/68 (niepublikowany)
    Przepis art. 144 k.c. zakazuje tzw. immisji pośrednich na cudzą
    nieruchomość, jeżeli zakłócają one korzystanie z tej nieruchomości ponad
    przeciętną miarę, jak np. polegających na wytworzeniu ciepła, dymu,
    wstrząsów itp. (...)(ktore oddziaływują na tę nieruchomość)

    Wyrok SN z 14.05.2002 r. V CKN 1021/00 (niepublikowany)

    Art. 144 w zw. z art. 222 § 2 k.c. pozwala na nałożenie na właściciela
    nieruchomości, z której pochodzą negatywne oddziaływania, nie tylko
    obowiązku całkowitego zaprzestania działań stanowiących źródło immisji, ale
    także nałożenia na niego takich obowiązków, które doprowadzą do "powrotu"
    zakłóceń w granice przeciętnej miary, a więc dozwolonego negatywnego
    oddziaływania na nieruchomości sąsiednie.

    (...) Sąd Najwyższy zważył, co następuje: Korzystanie przez właściciela
    ze swojej nieruchomości może łączyć się z pewnymi niedogodnościami
    odczuwanymi przez właścicieli nieruchomości sąsiednich. Negatywne
    oddziaływania mające swoje źródło w działaniach podejmowanych przez
    właściciela na terenie nieruchomości stanowiącej przedmiot jego własności
    określane są mianem immisji pośrednich i - co do zasady - właściciele
    nieruchomości sąsiednich mają obowiązek znosić takie oddziaływania. W
    określonych jednak sytuacjach immisje pośrednie nabierają charakteru
    niedozwolonego i właścicielom nieruchomości sąsiednich służy roszczenie typu
    negatoryjnego wynikające z art. 222 § 2 w zw. z art. 144 k.c. Udzielenie
    ochrony właścicielowi nieruchomości sąsiedniej uzależnione jest przy tym od
    oceny, czy negatywne oddziaływania pozostają w granicach przeciętnej miary,
    która ustalana jest z uwzględnieniem społeczno-gospodarczego przeznaczenia
    nieruchomości i stosunków miejscowych (art. 144 k.c.).

    (...)Zgodnie z powszechnie przyjętym stanowiskiem, treść art. 144 w zw. z
[...]

    Uchwała SN z 21.03.1984 r. III CZP 4/8 OSNC 1984/10/171

    (...)Hipoteza jednak art. 144 k.c. obejmuje także tzw. immisje
    niematerialne, tj. immisje oddziaływające (...)na sferę psychiczną
    właściciela lub posiadacza nieruchomości. Z reguły wchodzi tu w grę
    wywoływanie zagrożeń psychicznych, stresów i różnego rodzaju napięć
    psychicznych, naruszenie poczucia piękna, odczuć moralnych itd.

    (...)

    3. Zagadnieniem, które z kolei wymaga rozstrzygnięcia, jest problem podstaw
    prawnych sankcji na wypadek działań zakłócających korzystanie z
    nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę zarówno w razie immisji
    materialnych, jak i immisji niematerialnych. Przede wszystkim chodzi o
    odpowiedź na pytanie, czy przepis art. 144 k.c. jest samoistnym źródłem
    roszczeń negatoryjnych i roszczeń mających inny charakter, związanych z
    uprawnieniami właściciela.

    Otóż wymaga podkreślenia, że art. 144 k.c. - ogólnie rzecz biorąc - ma
    charakter normy zakazującej. Stanowi on tym samym przede wszystkim punkt
    wyjścia, podłoże dla roszczeń negatoryjnych mających na względzie
    powstrzymywanie się od działań, które by zakłócały korzystanie z
    nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę. Norma ta zakreśla granice
    wykonywania prawa własności ze względu na stosunki sąsiedzkie. W związku z
    tym i w tym kontekście powstaje kwestia stosunku między art. 144 k.c. a
    przepisami art. 222 § 2 k.c. dotyczącego ochrony własności w wypadku, gdy
    naruszenie własności następuje w inny sposób niż przez pozbawienie
    właściciela faktycznego władztwa nad rzeczą.

    Otóż związki między art. 144 k.c. a art. 222 § 2 k.c. są ścisłe. Nie ma
    żadnych uzasadnionych racji dogmatycznych ani praktycznych, aby - gdy chodzi
    o płaszczyznę sankcji cywilnoprawnych i warunkujących je roszczeń
    właściciela - przepis art. 144 k.c. odrywać od art. 222 § 2 k.c. wyraźnie
    określającego roszczenie o przywrócenie stanu zgodnego z prawem i o
    zaniechanie naruszeń. Dlatego też w wypadku uniemożliwiania lub utrudniania
    właścicielowi nieruchomości odbioru programu telewizyjnego w opisanych
    okolicznościach osobie narażonej na tego rodzaju zakłócenia przysługuje
    roszczenie o przywrócenie stanu zgodnego z prawem (art. 222 § 2 k.c.).

    4. "Przywrócenie do stanu poprzedniego" może w sferze uprawnień
    wynikających z własności przejawiać się w różnych formach. Jednakże istotną,
    ogólną jego cechą jest to, że powinno ono zmierzać do usunięcia skutków
    naruszenia prawa własności, a więc i skutków immisji, w taki sposób, aby
    właściciel nieruchomości sąsiedniej mógł z niej korzystać w taki sposób jak
    przed działaniem zakłócającym (art. 144 k.c.). Na tym tylko bowiem może
    polegać efektywność sankcji cywilnoprawnych.

    Jest sporo uchwał, wyroków SN, NSA potwierdzajacych, jak się zdaję, mój
    pogląd o istotnej roli art. 144 i 222 par.2 KC w rozstrzyganiu podobnych
    kwestii,- proponuje zrobic kwerendę.

    > W tym przypadku mogłyby ewentulanie wchodzić unormowania
    > sanitarno-epidemiologiczne będące w gestii Powiatowej Stacji sanitarno
    > epidemiologicznej.

    Stacja sanepidu może byc przydatna w stwierdzeniu obiektywnym tych
    znieczyszczeń. Niewykluczone zresztą, że naruszone sa inne przepisy o
    ochronie środowiska,- ja ograniczyłem się, zgodnie z wolą pytającego, do
    owego "smrodu"