  • 1. Data: 2005-08-08 09:30:02
    Temat: Śmierdząca sprawa :)
    Od: "Leszek" <l...@w...pl>

    Mieszkam na wsi i mam sąsiada, który posiada kilka koników. Wszystko byłoby
    ładnie, pięknie gdyby nie to, że gość składuje obornik tych koników tuż obok
    mojego płotu, tzn. ściśle mówiąc przy granicy. Oczywiście zapachy płyną
    niesamowite. Czy w jakiś sposób można nakazać sąsiadowi aby zmienił miejsce
    składowania tego pachnidła? W normalny sposób niestety nie mogę rozmawiać z
    sąsiadem, dlatego też szukam drogi prawnej. Gdzie szukać informacji na ten
    temat? Za wszelkie informacje z góry dziękuję.

  • 2. Data: 2005-08-08 19:23:26
    Temat: Re: Śmierdząca sprawa :)
    Od: "PAweł" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Leszek" <l...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > sąsiadem, dlatego też szukam drogi prawnej. Gdzie szukać informacji na ten
    > temat? Za wszelkie informacje z góry dziękuję.

    Masz pewną możliwość dochodzic swoich praw na mocy Kodeksu Cywilnego, -
    patrz np. art. 144, z przywołaniem art 222 par 2.
    (nie jestem prawnikiem)

  • 3. Data: 2005-08-09 12:04:15
    Od: "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl>

    Użytkownik "PAweł" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Masz pewną możliwość dochodzic swoich praw na mocy Kodeksu Cywilnego, -
    > patrz np. art. 144, z przywołaniem art 222 par 2.

    WSKAZANE WYŻEJ ARTYKUŁY NIE MAJĄ NIC WSPÓLONEGO Z PRZEDMIOTOWYM ZAGADNIEM
    W tym przypadku mogłyby ewentulanie wchodzić unormowania
    sanitarno-epidemiologiczne będące w gestii Powiatowej Stacji sanitarno
    epidemiologicznej.
    Ty zapewne nie masz nic -stąd frustracja. Od wieków wieś zajmowała się
    hodowlą gdyż jest do tego przeznaczona Nie ma nic gorszego jak nabycie
    manier pańskich przez mieszkańca wsi , który zapomina swoich korzeni -
    szkoda słow./ostatnia wypowiedż dot. użytkownika Leszka/.
    KK

  • 4. Data: 2005-08-09 23:12:00
    Od: "PAweł" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl> napisał w
    wiadomości news:dda66e$dm1$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Użytkownik "PAweł" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > WSKAZANE WYŻEJ ARTYKUŁY NIE MAJĄ NIC WSPÓLONEGO Z PRZEDMIOTOWYM ZAGADNIEM

    Wydaje mi się jednak, iz Sąd Najwyzszy miał nieco inny pogląd od Twojego na
    podobne sprawy ;):
    Poniżej kilka przykładów.
    Wyrok SN z 15.03.1968 r. III CRN 41/68 (niepublikowany)
    Przepis art. 144 k.c. zakazuje tzw. immisji pośrednich na cudzą
    nieruchomość, jeżeli zakłócają one korzystanie z tej nieruchomości ponad
    przeciętną miarę, jak np. polegających na wytworzeniu ciepła, dymu,
    wstrząsów itp. (...)(ktore oddziaływują na tę nieruchomość)

    Wyrok SN z 14.05.2002 r. V CKN 1021/00 (niepublikowany)

    Art. 144 w zw. z art. 222 § 2 k.c. pozwala na nałożenie na właściciela
    nieruchomości, z której pochodzą negatywne oddziaływania, nie tylko
    obowiązku całkowitego zaprzestania działań stanowiących źródło immisji, ale
    także nałożenia na niego takich obowiązków, które doprowadzą do "powrotu"
    zakłóceń w granice przeciętnej miary, a więc dozwolonego negatywnego
    oddziaływania na nieruchomości sąsiednie.

    (...) Sąd Najwyższy zważył, co następuje: Korzystanie przez właściciela
    ze swojej nieruchomości może łączyć się z pewnymi niedogodnościami
    odczuwanymi przez właścicieli nieruchomości sąsiednich. Negatywne
    oddziaływania mające swoje źródło w działaniach podejmowanych przez
    właściciela na terenie nieruchomości stanowiącej przedmiot jego własności
    określane są mianem immisji pośrednich i - co do zasady - właściciele
    nieruchomości sąsiednich mają obowiązek znosić takie oddziaływania. W
    określonych jednak sytuacjach immisje pośrednie nabierają charakteru
    niedozwolonego i właścicielom nieruchomości sąsiednich służy roszczenie typu
    negatoryjnego wynikające z art. 222 § 2 w zw. z art. 144 k.c. Udzielenie
    ochrony właścicielowi nieruchomości sąsiedniej uzależnione jest przy tym od
    oceny, czy negatywne oddziaływania pozostają w granicach przeciętnej miary,
    która ustalana jest z uwzględnieniem społeczno-gospodarczego przeznaczenia
    nieruchomości i stosunków miejscowych (art. 144 k.c.).

    (...)Zgodnie z powszechnie przyjętym stanowiskiem, treść art. 144 w zw. z
[...]

    Uchwała SN z 21.03.1984 r. III CZP 4/8 OSNC 1984/10/171

    (...)Hipoteza jednak art. 144 k.c. obejmuje także tzw. immisje
    niematerialne, tj. immisje oddziaływające (...)na sferę psychiczną
    właściciela lub posiadacza nieruchomości. Z reguły wchodzi tu w grę
    wywoływanie zagrożeń psychicznych, stresów i różnego rodzaju napięć
    psychicznych, naruszenie poczucia piękna, odczuć moralnych itd.

    (...)

    3. Zagadnieniem, które z kolei wymaga rozstrzygnięcia, jest problem podstaw
    prawnych sankcji na wypadek działań zakłócających korzystanie z
    nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę zarówno w razie immisji
    materialnych, jak i immisji niematerialnych. Przede wszystkim chodzi o
    odpowiedź na pytanie, czy przepis art. 144 k.c. jest samoistnym źródłem
    roszczeń negatoryjnych i roszczeń mających inny charakter, związanych z
    uprawnieniami właściciela.

    Otóż wymaga podkreślenia, że art. 144 k.c. - ogólnie rzecz biorąc - ma
    charakter normy zakazującej. Stanowi on tym samym przede wszystkim punkt
    wyjścia, podłoże dla roszczeń negatoryjnych mających na względzie
    powstrzymywanie się od działań, które by zakłócały korzystanie z
    nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę. Norma ta zakreśla granice
    wykonywania prawa własności ze względu na stosunki sąsiedzkie. W związku z
    tym i w tym kontekście powstaje kwestia stosunku między art. 144 k.c. a
    przepisami art. 222 § 2 k.c. dotyczącego ochrony własności w wypadku, gdy
    naruszenie własności następuje w inny sposób niż przez pozbawienie
    właściciela faktycznego władztwa nad rzeczą.

    Otóż związki między art. 144 k.c. a art. 222 § 2 k.c. są ścisłe. Nie ma
    żadnych uzasadnionych racji dogmatycznych ani praktycznych, aby - gdy chodzi
    o płaszczyznę sankcji cywilnoprawnych i warunkujących je roszczeń
    właściciela - przepis art. 144 k.c. odrywać od art. 222 § 2 k.c. wyraźnie
    określającego roszczenie o przywrócenie stanu zgodnego z prawem i o
    zaniechanie naruszeń. Dlatego też w wypadku uniemożliwiania lub utrudniania
    właścicielowi nieruchomości odbioru programu telewizyjnego w opisanych
    okolicznościach osobie narażonej na tego rodzaju zakłócenia przysługuje
    roszczenie o przywrócenie stanu zgodnego z prawem (art. 222 § 2 k.c.).

    4. "Przywrócenie do stanu poprzedniego" może w sferze uprawnień
    wynikających z własności przejawiać się w różnych formach. Jednakże istotną,
    ogólną jego cechą jest to, że powinno ono zmierzać do usunięcia skutków
    naruszenia prawa własności, a więc i skutków immisji, w taki sposób, aby
    właściciel nieruchomości sąsiedniej mógł z niej korzystać w taki sposób jak
    przed działaniem zakłócającym (art. 144 k.c.). Na tym tylko bowiem może
    polegać efektywność sankcji cywilnoprawnych.

    Jest sporo uchwał, wyroków SN, NSA potwierdzajacych, jak się zdaję, mój
    pogląd o istotnej roli art. 144 i 222 par.2 KC w rozstrzyganiu podobnych
    kwestii,- proponuje zrobic kwerendę.

    > W tym przypadku mogłyby ewentulanie wchodzić unormowania
    > sanitarno-epidemiologiczne będące w gestii Powiatowej Stacji sanitarno
    > epidemiologicznej.

    Stacja sanepidu może byc przydatna w stwierdzeniu obiektywnym tych
    znieczyszczeń. Niewykluczone zresztą, że naruszone sa inne przepisy o
    ochronie środowiska,- ja ograniczyłem się, zgodnie z wolą pytającego, do
    owego "smrodu"

  • 5. Data: 2005-08-10 06:41:23
    Od: l...@w...pl

    Serdecznie dziękuję za informacje udzielone na mój temat przez Pana.

  • 6. Data: 2005-08-10 08:31:47
    Od: "Leszek" <l...@w...pl>

> [...]
    > manier pańskich przez mieszkańca wsi, który zapomina swoich korzeni -
    > szkoda słow./ostatnia wypowiedż dot. użytkownika Leszka/.

    Kolego wiem czym zajmuje się wieś i nie obca mi praca fizyczna, ciężka praca
    fizyczna. Chodzi mi tylko o to, że sąsiad składuje bez żadnego zabezpieczenia
    obornik, składuje go na gołej ziemi, przy samej granicy z moją działką - 10 m
    od domu. I nie jest to jakaś mała ilość tylko góra o wysokości 3-4m. Ma
    możliwość składowania w miejscu gdzie nikomu by to nie przeszkadzało, ale woli
    robić na złość. I wcale nie jestem sfrustrowany tym, że On "ma" a ja nie "mam
    nic". Jest wręcz odwrotnie. Tak na prawdę to ten sąsiad jest sfrustrowany.
    Wygonił żonę i dzieci z domu, no i teraz wyładowuje się na mojej rodzinie,
    bardziej intesywnie jak wypije, a często pije. Darowałem sobie już jego teksty
    jakie kieruje w stronę mojej rodziny, ale tą sprawę chciałbym uregulowąć
    zgodnie z prawem. Czy aż tak dużo wymagam.