    From: Artur Golanski <A...@w...net.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Składka OC a smierć własciciela samochodu
    Date: Wed, 02 Jun 2004 10:30:06 +0200
    Sender: a...@p...onet.pl@pf118.olsztyn.cvx.ppp.tpnet.pl

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >Nie zgodzę się z Twoim poglądem, że zagrożenie stanowi samochód.
    To jest oczywiste, dlatego użyłem cydzysłowiu i pisałem o nim jako
    przedmiocie/narzędziu. Zawarcie polisy jest podyktowane głównie ruchem
    pojazdu (wiadomo, kierowanego przez człowieka) i odpowiedzialność OC z
    tego tytułu, a nie dlatego, że człowiek (pieszy) może wyrządzić szkodę
    pojazdowi (choć też może, ale narazie OC nie jest wymagane od
    pieszego).

    >Suma sumarum wyszło by tańsze ubezpieczenie, bo przecież
    Wierzysz w to ? W mojej rodzinie wyszłoby 4 razy OC i nigdy nie równa
    się jednemu, nawet temu obniżonemu.

    >Przecież nie problem wprowadzić na przykład oferty pakietowe na całą
    >rodzinę.
    Właśnie w tej chwili taki pakiet istnieje - polisę opłacam ja, a
    jeżdzi cała rodzina. Jeśli będzie jakaś szkoda, to tylko jedna, z
    tytuły tego jednego pojazdu i nie jest ważne kto siedział za jego
    kierownicą, Wszystko i tak jest traktowane, jakby kierował właściciel
    i to na jego zniżeki/zwyżki ma wpływ.

    >celu wyłudzenia ubezpieczenia koleś bierze malucha za 200 zł i ładuje nim
    >w BMW za 200.000 zł.
    Nie wchodzę w to czy jest to wyłudzenie, bo to zadanie dla organów
    ścigania, ale nie widzę żadnego związku między ilościa wykupionych
    polis. Jakie to ma znaczenie, czy wypłacą z polisy "kolesia" czy też z
    polisy właściciela "malucha za 200 zł". Wypłata jest jedna i dokłądnie
    te same pieniądze.

    >Stawka niska, a samochód nierzadko zarejestrowany na gościa,
    >co nawet prawa jazdy nie ma.
    Prawo jazdy nic tu nie ma, a skoro jak piszesz stawka niska, to
    oznacza, ze nie wzięła się ona z księżyca, tylko właściciel musiał
    opłacać kolejne polisy i posiada lata tzw. bezszkodowego użytkowania.

    >No i zauważ, że obecny sposób premiuje na przykład osoby fizyczne. Bo taki
    >przedsiębiorca musi tych polis wykupić tyle, ile ma samochodów,
    A właściciel (osoba fizyczna) nie musi ? Coś pokręciłeś - jeśli mam
    trzy samochody, to wykupuję trzy polisy-każdą na jeden pojazd. i gdzie
    tu premia ? Gdzie różnica ?

    Artur Golański