  • Data: 2002-02-05 10:41:09
    Temat: Re: Skanowanie portów
    Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    MaXxX wrote:

    > Dnia Tue, 05 Feb 2002 01:40:54 +0100, Dariusz (d...@p...onet.pl) pisze
    > na pl.soc.prawo:

    > Bredzisz podwójnie.
    A ty podziesiatnie

    > Po pierwsze, chyba nie dotarło do Ciebie, jak tłumaczyłem, na jakiej zasadzie
    > działał Napster. Nie wyszukiwał sobie MP3jek na komputerach losowo wybranych
    > osób, a tylko tych, które OSOBIŚCIE udostępniły swoje kolekcje.

    Nie potrzebujesz tlumaczyc, bo czytalem rozmowy z szefami Napstera,
    ktorzy opisywali swoje plany, gdy Napster dopiero sie rozwijal.

    > Po drugie, nie została zakazana, tylko musiała zmienić zasady.
    Dokladnie.
    Czyli dotychczasowa dzialalnosc Napstera zostala zakazana.

    W tej chwili
    > Napster znów startuje, tyle że z uwzględnieniem listy "dozwolonych"
    > materiałów, za które zapłacono firmom, i za które płacić będš użytkownicy. Ale
    > znów będzie to "baza rozproszona".
    Rozproszenie jest juz nieistotne, gdyz rownie dobrze materialy
    licencjonowane moga byc zgromadzone na
    kilku serwerach Napstera.

    Dotychczasowa praktyka usilowala ominac prawo, a mianowicie opierala sie
    na dozwolonym uzyczaniu
    utworow chronionych prawami autorskimi innej osobie, bez oplaty, i bez
    posrednika.
    Czyli Napster ominal zasade wypozyczalni dziel chronionych prawami
    autorskimi, ktora dodatkowo umozliwia
    kopiowanie dziel do uzytku prywatnego.

    Tak dzialajac Napster mogl liczyc na interpretacje uznajaca brak jego
    posrednictwa w nielegalnym kopiowaniu
    utworow chronionych prawami autorskimi i nieczerpanie korzysci
    finansowych z kojarzenia osob udostepniajacych swoje zasoby osobom
    zainteresowanym ich powieleniem na wlasny uzytek.

    Ten model zostal zastosowany juz 20 lat temu w Japonii do kopiowania
    kaset video na uzytek prywatny.
    Powstala siec punktow, ktora oferowala licencjonowane kasety i
    magnetowidy , a klient kupowal czysta kasete i sam kopiowal
    licencjonowana kasete.

    > Nielegalne jest jego składowanie.

    Pytanie dotyczylo upubliczniania informacji o miejscach skladowania
    pirackiego oprogramowania.

    Nie mozna zakladac ze na wszystkich ftp jest tylko licencjonowane
    oprogramowanie, a nawet gdy jest,
    to licencje wyraznie zakazuja jego uzyczania osobom trzecim, gdy
    oryginal nadal pozostanie na dysku osoby uzyczajacej. Dodatkowo
    przedmiotem licencji jest czesto program zapisany na fizycznym nosniku
    typu CD
    a nie zapisany jedynie w formie elektronicznej na dysku twardym, gdyz
    taka nie jest forma jego dystrybucji.

    Nalezaloby zatem przyjac, ze udostepniane jest jedynie oprogramowanie
    shareware, freeware, na licjencjach typu GPL, dozwalajace na jego
    zwielokrotnianie przez kopiowanie za posrednictwem internetu.

    Czyli dochodzimy do klasycznego modelu Napstera sprzed rozprawy sadowej,
    gdy posredniczy w wymianie informacji o nielicencjonowanych plikach
    dzwiekowych zgromadzonych na komputerach swoich klientow.

    > I tnij cytaty, Mistrzu.
    Bede pamietal.
    Wszystkie twoje cytaty zostana przyciete tak krotko jak trawnik na
    greenie na polu golfowym, czyli przepisowe 2-5 mm.

    Jacek